Overzicht beleidsindicatoren
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting 2023 | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 0. Bestuur en ondersteuning |
Apparaatskosten (in € per inwoner)
652,00 | 857,00 | 205,00 | ||||||
De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur, formatie en overhead) zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld. |
Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)
6,31 | 7,11 | 0,80 | ||||||
De huidige bezetting bedraagt 320 fte, uitgedrukt per 1.000 inwoners is dat 7,11. De bezetting met eigen medewerkers is ten opzichte van het cijfer in de begroting toegenomen. Dit houdt verband met uitbreiding van de formatie, met name in het sociaal domein, zoals gehonoreerd in de meerjarenbegroting 2023-2026. |
Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)
26,00 | 37,00 | 11,00 | ||||||
Het gaat hier om de totale inhuur als % van de loonsom. De inhuur is inclusief inhuur ten laste van projecten, grex, investeringen en inclusief inhuur wegens ziekte. De externe inhuur is als gevolg van inhuur op projecten en vacatures in de reguliere formatie hoger dan ons streefcijfer in de begroting. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastig om personeel aan te trekken. Om het werk toch gedaan te krijgen, zijn we genoodzaakt externe inhuur in te zetten. In verband met het tijdelijke karakter van projecten zetten wij tijdelijke capaciteit (lees: inhuur derden) in op projecten. De verhouding tussen externe inhuur en de loonsom van eigen medewerkers is in 2023 verder uiteen gelopen. Dit leidt tot een hoger percentage. |
Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)
7,42 | 8,30 | 0,88 | ||||||
De vastgestelde formatie per 31-12-2023 is 373 fte. Dit is inclusief nieuw toegekende formatie voor de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026. In deze indicator wordt de formatie uitgerekend per 1.000 inwoners. Afhankelijk van veranderingen en ontwikkelingen in het takenpakket van gemeenten in de nabije toekomst kan deze indicator wijzigen. In de begroting 2023 was de formatie opgenomen exclusief de nieuw aangevraagde formatie voor het collegeprogramma. |
Overhead (in % van totale lasten)
9,16 | 11,07 | 1,91 | ||||||
Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. | ||||||||
Programma 1. Veiligheid |
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 1,10 | 0,60 | 0,50 | 0,60 | 0,10 | |||
Het aantal woninginbraken is in Zevenaar al bijzonder laag. Samen met de politie en buurtwhatsappgroepen is hier de afgelopen jaren op geïnvesteerd. We hopen het aantal woninginbraken voor Zevenaar zo laag mogelijk te houden. |
Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit (aantal per 10.000 inwoners)
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 3,40 | 2,30 | 2,50 | 2,30 | 0,20 | |||
Zevenaar scoort onder het Gelders gemiddelde. Toch zouden we graag zien dat het aantal geweldmisdrijven blijft afnemen. |
Politieregistraties overlast door verward persoon (aantal per 10.000 inwoners)
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 5,20 | 3,30 | 4,00 | 3,30 | 0,70 | |||
Zevenaar zit onder het Gelders gemiddelde. Wij streven ernaar om dit de aankomende jaren vast kunnen houden. |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2022 | 7,00 | 5,00 | 9,00 | |||||
Bureau Halt kan voor jongeren een passende straf zijn. Het is goed dat we als gemeente kunnen doorverwijzen naar Halt. |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 2,10 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | 0,00 | |||
In 2023 zien we een daling in de cijfers. We hopen dit lage cijfer de aankomende jaren vast te houden. | ||||||||
Programma 3. Economie |
Functiemenging (%)
2022 | 54,10 | 47,50 | 48,00 | |||||
Het aantal banen en woningen is in de gemeente Zevenaar niet volledig in balans. Vanuit de geplande woningbouw opgave is het zaak om ook ruimte voor economie goed te borgen. Een gezonde economie draagt, net als een gezonde leefomgeving en een inclusieve samenleving, bij aan de brede welvaart. Voor het versterken van de lokale economie zetten we onder andere in op de uitbreiding van bedrijventerrein 7Poort. De voorkeur heeft het om het woon-werkverkeer zo beperkt mogelijk te houden. |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2022 | 162,20 | 147,40 | 149,00 | |||||
De gemeente Zevenaar volgt de provinciale en landelijke trend. Het aantal vestigingen ten opzichte van de inwoners in de leeftijdscategorie 15 t/m 64 jaar stijgt. Oorzaak hiervoor is het relatief grote aantal oprichtingen en het nog beperkt aantal faillissementen. Naar verwachting zet de stijging wel door, maar niet zo fors als in 2022. | ||||||||
Programma 4. Onderwijs |
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2022 | 5,00 | 1,20 | 1,30 | |||||
De genoemde waarden hebben betrekking op schooljaar 2021-2022. De definitieve cijfers over schooljaar 2022-2023 worden pas in de loop van 2024 gepubliceerd. |
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2022 | 22,00 | 33,00 | 32,00 | |||||
De genoemde waarden hebben betrekking op schooljaar 2021-2022. De definitieve cijfers over schooljaar 2022-2023 worden pas in de loop van 2024 gepubliceerd. |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)
2023 | 2,20 | 2,50 | 1,70 | 2,50 | 0,80 | |||
In schooljaar 2022-2023 zien we een stijging van het percentage voortijdig schoolverlaters, in lijn met de regionale en landelijke toename in VSV. De percentages voor Zevenaar (2,50%) liggen weliswaar heel iets hoger dan het Gelderse (2,20%) en landelijke (2,40%) gemiddelde, maar wijken niet opvallend af. | ||||||||
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie |
Niet sporters (%)
2022 | 46,80 | 53,70 | 49,50 | |||||
Programma 6. Sociaal domein |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
2022 | 5,00 | 4,00 | 5,00 | |||||
De cijfers over 2023 zijn nog niet bekend (info hierover ontbreekt op dit moment op de website "Waar staat je gemeente"). |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
2022 | 1,00 | 2,00 | 1,30 | |||||
De cijfers over 2023 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente"). |
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2022 | 820,10 | 684,70 | 700,00 | |||||
De cijfers over 2023 zijn nog niet bekend (info hierover ontbreekt op dit moment op de website: " Waar staat je gemeente"). |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo
2022 | 0,00 | 890,00 | 910,00 | |||||
Zevenaar heeft in vergelijking met Gelderland meer inwoners met maatwerkarrangementen vanuit de Wmo. Dit heeft verschillende oorzaken: |
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
2022 | 1,00 | 1,00 | 0,80 | |||||
Er zijn voor 2023 nog geen cijfers beschikbaar. |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2023 | 1,00 | 1,30 | 1,00 | 1,30 | 0,30 | |||
Een jeugdbeschermingsmaatregel wordt door de rechter opgelegd en het voorlopige cijfer laat een lichte daling zien. Dit is een trend die ook landelijk geldt. Een eenvoudige verklaring hiervoor is er niet. Wellicht speelt het gebrek aan personeel in de jeugdzorg een rol bij het toewijzen en uitvoeren van een maatregel. |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2023 | 11,50 | 13,40 | 12,40 | 13,40 | 1,00 | |||
Er is een lichte afname te zien ten opzichte van het vorig jaar. Zevenaar blijft boven het Gelders en landelijk gemiddelde. |
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
2023 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,00 | |||
Het streven is om in de pas te lopen met het Gelders gemiddelde, dat is in 2023 gelukt. De inzet van jeugdreclassering is een maatregel die wordt opgelegd door een rechter. Daarmee is onze invloed beperkt en proberen we vooral te voorkomen dat jongeren in dergelijke trajecten terecht komen. Dat gebeurt o.a. door de inzet van jongerenwerk, Halt, Iriszorg, leerplicht, maatschappelijk werk. |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
2023 | 195,80 | 196,60 | 280,00 | 196,60 | 83,40 | |||
De vermindering van het aantal lopende re-integratievoorzieningen is een gevolg van de daling van het aantal personen met een bijstandsuitkering. |
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
2023 | 73,70 | 71,70 | 72,00 | 71,70 | 0,30 | |||
Geconstateerd wordt een lichte toename van de netto arbeidsparticipatie. Dit als gevolg van economische omstandigheden. |
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
2023 | 289,70 | 246,80 | 310,00 | 246,80 | 63,20 | |||
De gemeente Zevenaar streeft naar een zo'n laag mogelijk aantal personen met een bijstandsuitkering. Het aantal personen met een bijstandsuitkering per10.000 inwoners bevindt zich onder het Gelders gemiddelde. | ||||||||
Programma 7. Volksgezondheid en milieu |
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)
2022 | 95,00 | 97,00 | 91,00 | 92,00 | 1,00 | |||
De hoeveelheid aan huis ingezameld restafval is gedaald. Dat komt voornamelijk door de komst van de ondergrondse containers bij de hoogbouw. Omdat bewoners nu moeten betalen per keer dat zij de container gebruiken en door de uitgebreidere mogelijkheden om het afval te scheiden is de hoeveelheid restafval afgenomen. |
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit (%)
2021 | 20,20 | 23,60 | ||||||
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. | ||||||||
Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Demografische druk (%)
2023 | 74,00 | 79,60 | 80,10 | 79,60 | 0,50 | |||
Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar ligt in gemeente Zevenaar t.o.v. provincie Gelderland procentueel 5,6% hoger in 2023. |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)
2023 | 876,00 | 812,00 | 722,00 | 812,00 | 90,00 | |||
Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)
2023 | 938,00 | 913,00 | 829,00 | 913,00 | 84,00 | |||
De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afvalbeheer en rioolbeheer zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)
2023 | 365,00 | 303,00 | 298,00 | 303,00 | 5,00 | |||
Deze beleidsindicator is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. De waarde kan daardoor licht afwijken van andere publicaties. |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
2022 | 8,40 | 5,90 | 7,50 | |||||
De ambitie voor de woningbouw is het toevoegen van 150 tot 200 woningen per jaar. In 2023 zijn er ca. 100 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad. Voor de komende jaren zitten er echter voldoende woningen in het programma om de gemiddelde jaarproductie te kunnen bereiken. Dit neemt niet weg dat we te maken hebben met een aantal complicerende factoren op de woningmarkt. Naast de bekende problemen met betrekking tot hoge bouw- en materiaalkosten, gebrek aan personeel, beperking van de leencapaciteit van kopers en de beschikbaarheid van energie, ervaren wij de meeste last van de afhankelijkheid van externe partijen door het ontbreken van eigen grondposities. We hebben daarom gewerkt aan het voeren van een meer actief grondbeleid en hebben WVG gevestigd om meerdere locaties binnen onze gemeente. Dit om actief gronden voor toekomstige woningbouwontwikkelingen aan te kopen. Dit alles met als doel om meer regie te kunnen voeren op de woningbouwproductie. |