Programma's

Bestuur en ondersteuning

0.Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Wat willen we bereiken?

Wij stellen in ons handelen goede dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties centraal. We willen meer gebruik maken van digitalisering om dienstverlening te verbeteren en zetten daarbij ook in op het versimpelen en digitaal toegankelijk maken van onze dienstverlening. We nemen onze inwoners serieus en betrekken hen actief bij het maken van ons beleid en de uitvoering.

Door vanuit respect, gelijkwaardigheid en transparantie te denken en te doen, zorgen we voor een goede basis voor de organisatie van morgen. We werken daarom ook aan strategisch personeelsbeleid.

De financiën van onze gemeente zijn op orde en dat willen we zo houden.

Ontwikkelingen

Organisatieontwikkeling
In 2023 hebben we de organisatieontwikkeling voorbereid en legden we het fundament voor een robuuste en wendbare organisatie. Met ondersteuning van een extern bureau is de detailstructuur vormgegeven. De vele ontwikkelingen die op ons afkomen leiden tot grote veranderopgaven. We noemen de energietransitie, klimaatadaptatie, Omgevingswet, woningmarkt en veranderingen in het sociale domein. De organisatieontwikkeling is nodig om de sturing, beheersing en verantwoording op termijn effectiever en efficiënter te maken en te werken aan meer strategische slagkracht. Het MT, de Ondernemingsraad, het Lokaal Overleg en de stuurgroep hebben het advies voor de nieuwe organisatiestructuur ieder vanuit het eigen perspectief beoordeeld. Aansluitend is het formele besluitvormingsproces richting college en uw raad in gang gezet en heeft u positief besloten over het traject van de organisatieontwikkeling. Dit gaat niet zonder personele gevolgen en conform de cao gemeenten is in afstemming met het Lokaal Overleg een sociaal plan ondertekend. De provincie Gelderland onderschrijft de organisatiewijziging en heeft het commitment uitgesproken om het organisatieontwikkelingstraject financieel en met kennis en kunde te faciliteren, via de subsidieregeling Vitaal Openbaar Bestuur. De provincie noemt het traject een mooie en krachtige ontwikkelrichting en een voorbeeld voor de regio.

Externe (markt)ontwikkelingen
Overheden, en gemeenten in het bijzonder, staan steeds vaker voor grote maatschappelijke opgaven. Of het nu gaat om armoedebestrijding en jeugdzorg, de energietransitie, klimaatmaatregelen of de fysieke leefomgeving; in de gemeentelijke uitvoering komt het samen. Dit alles in een tijdsgewricht van verlies van vertrouwen in overheden en een toenemende groep mensen waarvan hun bestaanszekerheid onder druk staat. In 2023 werden we geconfronteerd met blijvend hoge inflatie, hoge energieprijzen en stijgende kosten voor het levensonderhoud. Ook andere externe factoren dragen bij aan dit gevoel van onzekerheid. Denk hierbij aan ontwikkelingen rond de energietransitie, de oorlog in Oekraïne en de vluchtelingenstroom die dit tot gevolg had, en krapte op de arbeidsmarkt waardoor dienstverlening steeds vaker onder druk komt te staan. Daarbij kwam de val van het kabinet Rutte-IV, de Tweede Kamerverkiezingen en de moeizame onderhandelingen over het vormen van een nieuw kabinet. Het demissionair kabinet is voorzichtig met het uitwerken van nieuwe plannen waardoor nieuw landelijk beleid en belangrijke besluiten vertraging oploopt. Vertraging was er tot onze teleurstelling ook na de tussenuitspraak van de Raad van State over de beroepen tegen het Tracébesluit ViA15. Deze externe ontwikkelingen hadden ook een impact op de eigen gemeentelijke organisatie en zullen invloed blijven uitoefenen op beleidskeuzes en uitvoering. We schatten vooraf risico’s in en anticiperen zo goed als kan op onverwachte externe ontwikkelingen. De geactualiseerde risico’s leest u terug in de paragraaf weerstandsvermogen.

Inhuur derden / krapte op de arbeidsmarkt
De toenemende vergrijzing, de groei van de economie en de krapte op de arbeidsmarkt maken het aantrekken van nieuwe medewerkers tot een uitdaging. Wij als kleinere gemeente concurreren met de grotere gemeenten om ons heen, die betere arbeidsvoorwaarden kunnen bieden. Deze onderlinge concurrentie zorgt voor een dynamische arbeidsmarkt waardoor ook het behouden van ervaren en gekwalificeerde medewerkers steeds minder vanzelfsprekend is. Vacatures waren lastig in te vullen en stonden in 2023 langer open. Dit leidde tot de inzet van personeel van derden in verschillende werkvelden en beleidsterreinen. Binnen de ambtelijke organisatie zetten wij de beschikbare capaciteit zo efficiënt en doeltreffend mogelijk in. Het is echter niet in alle gevallen te voorkomen dat door de openstaande vacatures soms taken anders geprioriteerd worden. Het volume van inhuur derden over 2023 is fors en laat een stijgende lijn zien. Het streven blijft echter om de inhuur in te perken daar waar dat mogelijk en verantwoord is. Via het thema aantrekkelijk werkgeverschap proberen we nieuwe medewerkers aan ons te binden en te behouden.  

Beleidskaders

  • Besturingsfilosofie
  • Dienstverleningsvisie 2018-2022
  • Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017 Liemerse gemeenten en SDL
  • Collegeprogramma 2022-2026  (2022)
  • Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet) 2023
  • Verordening controle financieel beheer en organisatie (artikel 213 Gemeentewet) 2023
  • Nota Verbonden partijen
  • Nota reserves en voorzieningen 2018
  • Nota activerings- en afschrijvingsbeleid 2022
  • Beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen 2023
  • Nota garantiebeleid 2023
  • Normen- en toetsingskader 2023
  • Verordening Rekenkamer 2023
  • Verordening op de raadscommissies (3e wijziging, 2023)
  • Datastrategie (vastgesteld 14 maart 2023)

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

28.950

17,3 %

112.040

67,1 %

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27