Reserves en voorzieningen
Algemene reserve(s) | |||||
Nummer | Naam | Beginstand | Toevoeging | Onttrekking | Eindstand |
---|---|---|---|---|---|
9000 | Algemene reserve | 30.693 | 12.114 | 1.850 | 40.957 |
De algemene reserve is een buffer om onverwachte tegenvallers en fluctuaties in de exploitatie op te kunnen vangen. Daarnaast is de algemene reserve bedoeld als dekking voor risico's. Het gedeelte van de algemene reserve dat niet nodig is als bufferfunctie of voor het afdekken van risico's is vrij aanwendbaar voor bestuurlijke ambities. | |||||
Totaal algemene reserve(s) | 30.693 | 12.114 | 1.850 | 40.957 |
Specificatie toevoegingen Algemene Reserve: | |
---|---|
Saldo jaarstukken 2022 | 11.396 |
Vrijval resterende middelen Corona Herstelplan | 624 |
Opbrengst verkoop (sport)terrein Herwen | 74 |
Toevoegingen kleiner dan €50.000 | 20 |
Totaal toevoegingen | 12.114 |
Specificatie onttrekkingen Algemene Reserve: | |
Vorming reserve afschrijving voor investering advies en beg. Proj A12/A15 | 500 |
Vorming reserve afschrijving voor investering herontwikkeling Bizetstraat | 166 |
Vorming reserve afschrijving voor investering ledverlichting sportterreinen | 760 |
Inkopen van trajecten schuldhulpverlening uit noodfonds | 77 |
Regeling voucher voor MKB ondernemers | 157 |
Invoering omgevingswet | 74 |
Overige onttrekkingen kleiner dan € 50.000 | 116 |
Totale onttrekkingen | 1.850 |
Bestemmingsreserves | ||||||
Nummer | Naam | Beginstand | Toevoeging | Onttrekking | Eindstand | |
---|---|---|---|---|---|---|
9047 | Onderhoud gebouwen | 66 | 0 | 0 | 66 | |
In 2017 is het restant van de voorziening onderhoud gebouwen Rijnwaarden overgeboekt naar de bestemmingsreserve onderhoud gemeentegebouwen, omdat er voor groot onderhoud gebouwen geen actueel onderhoudsplan meer was. | ||||||
Toevoeging | In 2023 heeft er geen onttrekking aan de reserve plaatsgevonden. | |||||
Onttrekking | In 2023 heeft er geen storting in de reserve plaatsgevonden. | |||||
9050 | Corona-herstelplan | 1.038 | 0 | 1.038 | 0 | |
In 2020 is een corona herstelplan 'Sociaal economische injectie Zevenaar' opgesteld. Om de plannen uit dit herstelplan te realiseren is € 3.000.000 overgeheveld vanuit de algemene reserve naar deze bestemmingsreserve. | ||||||
Onttrekking | In 2023 zijn de laatste uitgaven ten laste van deze bestemmingsreserve gebracht. Het resterende saldo wordt bij deze jaarstukken 2023 overgeheveld naar de algemene reserve. Deze bestemmingsreserve wordt daarbij opgeheven. | |||||
Totaal bestemmingsreserves | 1.104 | 0 | 1.038 | 66 |
Bestemmingsreserve afschrijvingslasten | ||||||
Nummer | Naam | Beginstand | Toevoeging | Onttrekking | Eindstand | |
---|---|---|---|---|---|---|
9007 | Werkzaamheden gemeentehuis | 505 | 0 | 0 | 505 | |
De reserve is ingesteld voor de dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de investering. | ||||||
9027 | Balansverkorting | 170 | 0 | 39 | 131 | |
In een bezuinigingsronde in 2011 van de gemeente Rijnwaarden is structurele budgettaire ruimte gecreëerd door het afboeken van investeringen (balansverkorting), waardoor de afschrijvingslasten vervielen. Voor investeringen met een economisch nut moet dit volgens de BBV-regels bruto verantwoord worden door tegenover de investering een zelfde bedrag aan reserves te vormen. | ||||||
9040 | Verbouw nieuwbouw gemeentehuis | 1.097 | 0 | 81 | 1.017 | |
De reserve is ingesteld voor de dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de investering. | ||||||
Totaal bestemmingsreserve afschrijvingslasten | 1.772 | 0 | 120 | 1.652 |
Voorzieningen | ||||||
Nummer | Naam | Beginstand | Toevoeging | Onttrekking | Eindstand | |
---|---|---|---|---|---|---|
8002 | Pensioenen wethouders | 2.092 | 160 | 111 | 2.141 | |
Voor de huidige en voormalige wethouders van de (voormalige) gemeente Zevenaar en de voormalige gemeente Rijnwaarden die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, is een voorziening gevormd. Eén van de grondslagen die gehanteerd wordt bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening is de zogenaamde rekenrente, welke gebaseerd is op de marktrente. | ||||||
Toevoeging | Bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening hanteren we de rekenrente die wordt geadviseerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en die in lijn is met de rente die geldt voor individuele waardeoverdrachten. Door de minder sterk gestegen rekenrente en wethouders met wachtgeld die nog pensioen opbouwen en nieuwe herberekening naar de AOW-leeftijd is een toevoeging van € 160.000 noodzakelijk geweest. Dit in tegenstelling tot de begroting waarin geen rekening was gehouden met een storting. | |||||
Onttrekking | Vanwege betaalde pensioenuitkeringen is in 2023 een bedrag van € 111.000 aan de voorziening onttrokken. | |||||
8004 | Onderhoud gebouwen | 1.891 | 497 | 250 | 2.138 | |
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen conform het meerjarenonderhoudsplan. | ||||||
Toevoeging | Dit is de jaarlijkse dotatie conform het meerjarenonderhoudsplan. | |||||
Onttrekking | De uitgaven in 2023 zijn ten laste van de voorziening gebracht. Het gaat om een bedrag van € 250.000 | |||||
8013 | Wachtgelden wethouders | 320 | 0 | 121 | 199 | |
Na het aftreden van burgemeester en wethouders hebben bestuurders recht op een wachtgelduitkering. Hiertoe is bij de jaarrekening 2017 een voorziening gevormd. Om aan de verplichtingen te kunnen voldoen, wordt jaarlijks bij de 2e Voortgangsrapportage bekeken of een aanvulling nodig is in de voorziening. | ||||||
Toevoeging | Op basis van een inschatting van de huidige wachtgeldverplichtingen is de stand van de voorziening voldoende voor de resterende wachtgeldperiode. Dit betreft het wachtgeld van wethouders uit de bestuursperiode 2018-2022. | |||||
Onttrekking | De kosten van wachtgelden van voormalige wethouders bedroegen in 2023 € 121.000 en zijn ten laste van de voorziening gebracht. | |||||
8014 | Verlofsparen | 123 | 93 | 0 | 216 | |
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. De bovenwettelijke vakantie-uren verjaren niet. Dit kan gaan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw kennen, vormen wij hier een voorziening voor. | ||||||
Toevoeging | Op basis van het saldo van verlofsparen opgebouwd door medewerkers per 31-12-2023 is € 93.000 aan de voorziening toegevoegd. Dit betreft de bovenwettelijke verlofuren. Er zijn geen verlofspaaruren opgenomen. Op een later moment kan het verlofspaarsaldo door de medewerker worden opgenomen waarna de voorziening wordt aangesproken. | |||||
8015 | Voorziening regeling vervroegde uitkering (RVU) | 0 | 52 | 0 | 52 | |
Voorziening voor de regeling vervroegde uitkering (RVU). Van medewerkers waarmee een overeenkomst is afgesloten, wordt het benodigde bedrag in de voorziening gestort. | ||||||
Toevoeging | Bij de RVU nemen medewerkers ontslag en volgt er een (maandelijkse) ontslagvergoeding die de ex-medewerker in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd. Met één medewerker is in 2023 een overeenkomst voor vervroegde uittreding afgesloten. Het benodigde bedrag voor de komende jaren is in de voorziening gestort. | |||||
8016 | Sociaal plan | 0 | 125 | 0 | 125 | |
Voorziening voor de kosten die betrekking hebben op het sociaal plan en de organisatieontwikkeling. . | ||||||
Toevoeging | In 2023 is het besluit genomen om een organisatieontwikkeling in te gaan. Op basis van het vastgestelde sociaal plan is € 125.000 in de voorziening gestort. Dit is op basis van mogelijke kosten die in verband staan met dubbelfuncties en loopbaanbegeleiding. | |||||
Totaal voorzieningen | 4.426 | 927 | 482 | 4.871 |