Bestuur en ondersteuning

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

105.653

108.766

112.040

3.274

Lasten

25.773

28.975

28.950

25

Resultaat voor bestemming

79.880

79.791

83.090

3.299

Mutaties reserves

Baten

343

12.939

12.488

-452

Lasten

0

11.997

12.120

-123

Totaal mutaties reserves

343

943

368

-575

Resultaat na bestemming

80.223

80.734

83.458

2.724

Verschillenanalyse

0.

Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur - Diverse vergoedingen
Voormalige wethouders hebben op basis van de Wet Appa (Algemene Pensioen- en uitkeringswet Politieke Ambtsdragers) recht op begeleiding bij re-integratie en outplacement. In combinatie met overige personeelslasten van het bestuur melden we een incidenteel nadeel van € 30.000.

Lasten

-30.000

N

I

0.1 Bestuur - Pensioenvoorziening wethouders
Bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening hanteren we de rekenrente. Door de minder sterk gestegen rekenrente, enkele wethouders met wachtgeld die tevens pensioen opbouwen en een nieuwe herberekening naar de AOW-leeftijd is een toevoeging van € 160.000 noodzakelijk geweest. Dit in tegenstelling tot de begroting waarin geen rekening was gehouden met een storting.

Lasten

-160.000

N

I

0.2 Burgerzaken - Verkiezingen
In 2023 hebben we 2 verkiezingen georganiseerd. De kosten van deze verkiezingen zijn in totaal € 44.000 hoger uitgevallen dan begroot. Deze hogere kosten worden deels veroorzaakt door nieuwe wettelijke verplichtingen rond de verkiezingen. Daarnaast zien we dat ook de kosten van het drukwerk, porto en andere materialen zijn toegenomen.

Lasten

-44.000

N

S

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Exploitatie Turmac Cultuurfabriek (TCF)
De overschrijding is veroorzaakt door hogere kosten voor energielevering (nadeel € 49.000). De overige exploitatielasten laten een voordeel zien van € 7.000. Per saldo is het nadeel van de exploitatie van de TCF € 42.000.

Lasten

-42.000

N

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Gebouwen algemeen
Op de budgetten van de overige gebouwen is een voordeel ontstaan van € 67.000. Dit heeft diverse oorzaken. Er was een raming opgenomen voor garantie van oorsprong t.b.v de duurzame energie van onze eigen panden. De factuur ter compensatie van de kostencomponent van groene energie wordt achteraf gestuurd en is nog niet ontvangen (€ 40.000). De raming voor de sloopkosten Nieuwe Komstraat Lobith (€ 39.000) is in verband met flora en fauna onderzoek en regelgeving uitgebreid en vindt september 2024 plaats. De kosten van de taxatierapporten voor de gemeentelijke panden in verband met de brandverzekering zijn ten dele benut (€ 41.000). Naast deze voordelen noemen we de volgende nadelen. De kosten van gas zijn hoger dit als gevolg van extra pand aan de Kerkstraat Lathum en slecht geïsoleerde (antikraak) locaties (€ 40.000) en toename van huren Raadhuisplein 1D en 14 Zevenaar in verband met inflatiecorrectie conform de CPI (€ 25.000).

Lasten

67.000

V

I

0.4 Overhead - Budget organisatieontwikkeling
In de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft u voor het jaar 2023 een budget van € 500.000 beschikbaar gesteld voor de gehele organisatieontwikkeling. Daar bovenop is door de Provincie Gelderland een subsidie Vitaal Bestuur  beschikbaar gesteld van € 120.000. Dit brengt het totale budget op € 620.000. In 2023 zijn kosten gemaakt ter voorbereiding van de organisatieontwikkeling. Dit zijn onder meer de kosten van een organisatieadviesbureau. Op 8 november 2023 heeft u een akkoord gegeven voor de verdere doorontwikkeling. Vanaf dat moment zijn wij gestart met het werving- en selectietraject voor de domeinmanagers. Een bedrag van € 491.000 is nog niet besteed en is bedoeld voor de verdere doorontwikkeling.

Lasten

491.000

V

I

0.4 Overhead - Inhuur van personeel
De niet ingevulde vacatureruimte is op de afdelingen beschikbaar voor inhuur van derden. Per saldo zien we een nadeel van in totaal € 115.000. De tekorten en knelpunten zitten in het bijzonder in het sociaal domein.

Lasten

-115.000

N

I

0.4 Overhead - Intern beheer
We hebben in vergelijking met voorgaande jaren meer poststukken verzonden. Gelet op de participatie van onze inwoners bij verschillende thema's zoals energietoeslag en verduurzaming verzenden we meer huis aan huis brieven. Daarnaast hebben we in het kantoorgebouw een uitbreiding van werkplekken gerealiseerd. De prijzen van de kantinevoorziening in en door Hal12 voor medewerkers zijn in 2023 meer dan gemiddeld gestegen. Wij melden in totaal op de budgetten van intern beheer een nadeel van € 52.000.

Lasten

-52.000

N

I

0.4 Overhead - Opleiding- en ontwikkelbudgetten medewerkers
Bij alle afdelingen en bij de Zevenaar Academie zien we een uitnutting van de opleidingsbudgetten. Met name in het sociaal domein hebben nieuwe medewerkers een functiegerichte opleiding gevolgd. In het fysiek domein heeft een intensief coachings- en begeleidstraject plaatsgevonden ten behoeve van IBOR. In 2024 en verder hebben we gelet op de groei van het aantal medewerkers de beschikking over een ruimer opleidingsbudget.  

Lasten

-45.000

N

I

0.4 Overhead - Recruiting
In het kader van aantrekkelijk werkgeverschap is structureel € 25.000 beschikbaar voor begeleidende systemen en materiaal ten behoeve van het werk van de recruiter. Het is ons in 2023 nog niet gelukt om de functie van recruiter in te vullen. Het budget van € 25.000 valt incidenteel vrij.

Lasten

25.000

V

I

0.4 Overhead - Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf het verslagjaar 2023 zijn gemeenten voor de eerste keer verantwoordelijk voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording. Doordat het wetgevingstraject onduidelijk was tot eind 2023 en wij de meeste voorbereidende werkzaamheden zelf hebben kunnen uitvoeren is dit budget in 2023 niet nodig geweest. In 2024 moeten wij de eerste verantwoording opstellen en hebben wij de eerste inzichten in de benodigde verbeteringen. In de managementletter heeft de accountant zijn belangrijkste aanbevelingen opgenomen. In 2024 zetten wij de nog niet bestede middelen in om met de ervaringen en aanbevelingen versneld aan de slag te kunnen.

Lasten

100.000

V

I

0.4 Overhead - Werving en selectie medewerkers
Om nieuwe medewerkers aan te trekken en te werven was incidenteel € 100.000. begroot. Hiervan is de helft bespaard gebleven omdat de wervingstrajecten deels met eigen capaciteit zijn afgerond.

Lasten

50.000

V

I

0.4 Overhead - Toevoeging aan voorzieningen voor personeel
- In 2023 is het besluit genomen om een organisatieontwikkeling in te gaan. Op basis van het sociaal plan is € 125.000 in de voorziening gestort.
- In de CAO is opgenomen dat vanaf 2024 medewerkers kunnen deelnemen aan de regeling vervroegde uitkering (RVU). Het afgelopen jaar is met één medewerker een RVU-overeenkomst afgesloten. Hiertoe is € 52.000 in de voorziening RVU gestort.
- Op basis van het door medewerkers opgebouwde saldo van verlofsparen is € 93.000 aan de voorziening toegevoegd. Dit betreft de bovenwettelijke verlofuren. Op een later moment kan het verlofspaarsaldo door de medewerker worden opgenomen waarna de voorziening wordt aangesproken. Dit nadeel staat in verband met voordelen die zijn ontstaan in de salarislasten, zie hiervoor de analyse personeelslasten.

De stortingen in de voorziening leiden nu tot een nadeel in de exploitatie van € 270.000. Indien de kosten zich in 2024 of latere jaren daadwerkelijk voordoen, gaan deze ten laste van de voorziening en hebben we hiervoor geen afzonderlijke dekking meer nodig.

Lasten

-270.000

N

I

0.4 Overhead - Vergoeding voor personeel
We hebben baten ontvangen welke voor een deel niet in de begroting zijn opgenomen. Het gaat om een transitievergoeding van het UWV voor een voormalig medewerker, inkomsten van detachering van personeel naar een andere gemeente en een hogere vergoeding van de RDL voor het personeel dat bij ons op de loonlijst staat.

Baten

310.000

V

I

0.5 Treasury - Rente van kortlopende geldleningen
Op de posten van treasury melden we een voordeel van in totaal € 36.000. Het grootste verschil is ontstaan in de rente op kortlopende geldleningen. De rentevergoeding op het saldo bij het schatkistbankieren valt hoger uit dan dat er begroot is.

Lasten

36.000

V

I

0.62 OZB niet-woningen - Belasting op eigendom en gebruik bedrijven
In 2023 verantwoorden wij ten opzichte van de bijgestelde begroting een nadeel OZB niet-woningen van € 153.000. Dit komt met name omdat de actuele data een lagere totale WOZ-waarde van niet-woningen laat zien. Het gaat hierbij om nog geen 3% van de geraamde opbrengst.

Baten

-153.000

N

I

0.63 Parkeerbelasting
De opbrengsten van de parkeerbelasting laten een voordeel zien van € 121.000.
- Parkeergelden.
In de 2e voortgangsrapportage werd de opbrengst nog met € 170.000 afgeraamd. De opbrengsten in het 2e halfjaar hebben zich echter positief ontwikkeld, waardoor nu een voordeel ontstaat van € 50.000.
- Parkeervergunningen.
De opbrengst van de parkeervergunningen was in 2023 € 38.000 hoger dan begroot.
- Kostenopslag naheffingen.
De verwachte opbrengst werd in de 2e voortgangsrapportage al met € 60.000 verhoogd. In de 2e helft van 2023 is op de hogere raming nog een voordeel ontstaan van € 33.000.

Baten

121.000

V

I

0.7 Algemene uitkering - September- en decembercirculaire
In de begroting zijn de ontvangsten tot en met de meicirculaire 2023 verwerkt. In deze jaarrekening verantwoorden wij de extra inkomsten uit de september- en decembercirculaire. Over beide circulaires hebben wij u met een raadsinformatiebrief geïnformeerd. Hieronder geven wij daar een samenvatting van.

In de september- en decembercirculaire is in totaal nog € 3.000.000 aan algemene uitkering ontvangen. Hieronder de specificatie:

€ 2.624.000 taakmutaties
€ 283.000 hoeveelheidsverschillen (hogere aantallen maatstaven)
€ 155.000 voorschot BTW-compensatiefonds onder het plafond
-/- € 62.000 afrekeningen voorgaande jaren.

Hieronder volgt nog een uitsplitsing van de taakmutaties:

€ 2.179.000 energietoeslag
€ 274.000 compensatie invoeringskosten Omgevingswet
€ 65.000 compensatie meerkosten minimumloon Wsw
€ 45.000 meerkosten Oekraïne sociaal domein
€ 61.000 overige taakmutaties

Baten

3.000.000

V

I

0.8 Overige baten en lasten - Onvoorziene uitgaven
De post voor onvoorzien is niet ingezet. Dit resulteert in een voordeel van € 25.000.

Lasten

25.000

V

I

0.11 Resultaat van de rekening
Het verschil tussen het begrote (negatieve) resultaat na wijziging en het gerealiseerde resultaat komt binnen dit programma als een nadelig verschil naar voren.

Lasten

-6.120.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Invoering Omgevingswet
De kosten voor de invoering van de Omgevingswet zijn toegelicht onder taakveld 8.1. In de decembercirculaire 2023 heeft het Rijk voor de invoeringskosten van de Omgevingswet in 2023 middelen beschikbaar gesteld. Voor Zevenaar gaat het om € 274.000. Dit bedrag is bij de baten opgenomen onder algemene uitkering en wordt om die reden niet onttrokken aan de algemene reserve. De totale raming bedroeg € 579.000. Een bedrag van € 74.000 is onttrokken aan de algemene reserve. Een nadeel bij de onttrekkingen van € 505.000.

Baten

-505.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Diverse onttrekkingen algemene reserve
Er is een onttrekking geraamd in verband met de sloopkosten van de Nieuwe Komstraat in Lobith. Deze onttrekking heeft niet plaatsgevonden omdat het werk is verschoven naar 2024. In verband met het stopzetten van de subsidies aan Kunstwerk! is € 28.000 als onttrekking aan de algemene reserve geraamd als compensatie van de huurderving. Deze onttrekking heeft niet plaatsgevonden.

Baten

-70.000

N

I

Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

-27.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27