Personeel
We willen een duurzamere, aantrekkelijkere en professionelere werkgever zijn. In ons personeelsbeleid is nadrukkelijk aandacht voor duurzaamheid. Vanwege de arbeidsmarktkrapte is ingezet op verbetering van onze arbeidsmarktcommunicatie (werkgeversmerkverhaal) en is de website WerkenbijZevenaar.nl gebouwd en in gebruik genomen. De organisatieontwikkeling maar ook externe ontwikkelingen vragen om investeringen in de professionaliteit van onze medewerkers. Hiervoor bieden wij de benodigde faciliteiten waardoor wij als organisatie robuust en wendbaar zijn en blijven. De arbeidsmarkt is in beweging waardoor de uitstroom van personeel gaat stijgen. Daarnaast blijkt uit de kwantitatieve personeelsanalyse (SPP) dat de komende tien jaar bijna een derde van ons personeelsbestand de organisatie verlaat vanwege het bereiken van de aow-leeftijd. Dat noopt tot meer inspanning op het aantrekken van nieuw personeel. Daarvoor gaan we actiever de arbeidsmarkt op en bieden we aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden aan. Daarnaast willen we onderscheidend zijn door onder meer door nadrukkelijk te investeren in leren en ontwikkelen via onze Zevenaar Academie. Dit past bij de generatie die nu het meest actief is op de arbeidsmarkt. |
---|
Ziekteverzuim
Onze ambitie is om onder het landelijk gemiddelde ziekteverzuimpercentage van 5,80% te blijven. In de personeelsmonitor van het AenO fonds over 2022 wordt aangegeven dat het verzuimpercentage historisch hoog is (6,70%). Binnen onze organisatie zien we deze stijging inderdaad ook. In 2023 is ons verzuim gedaald, ook dit is in lijn met het landelijk gemiddelde. We zetten vooral in op preventie om te zorgen dat medewerkers duurzaam inzetbaar zijn en blijven. Het is daarmee dan ook een vast onderwerp in de jaarlijkse gesprekken die de leidinggevenden met hun medewerkers voeren. Maar ook besteden we actief aandacht aan veilig en gezond werken (arbo), bieden we een gericht opleidingsaanbod via onze Zevenaar Academie en worden indien nodig via de bedrijfsarts preventieve interventies ingezet. In 2023 zijn diverse onderzoeken uitgevoerd naar verzuimrisico’s. Hierop worden preventieve maatregelen genomen in lijn met de cao Gemeenten. | ||||
Werkelijk 2021 | Werkelijk 2022 | Begroot 2023 | Werkelijk 2023 | |
%Ziekteverzuim | 4,62 | 6,96 | 5,80 | 6,12 |
Organisatie
Eind 2021 en begin 2022 zijn door de gemeentesecretaris, in samenwerking met het managementteam, de eerste stappen gezet naar een nieuwe organisatiestructuur. In 2023 is de hoofdstructuur vastgesteld. Deze bestaat uit twee sturingsniveaus; strategische sturing om de maatschappelijke opgaven te vertalen naar opgaven voor de organisatie en operationele sturing om uitvoering aan de opgaven te geven. In het laatste kwartaal 2023 is gestart met de personele invulling van deze twee sturingsniveaus. |
---|
Onderstaand overzicht geeft de vastgestelde formatie per afdeling aan per 31-12-2023. Dit is exclusief de nieuwe functies uit de meerjarenbegroting 2024-2027, deze worden in 2024 toegevoegd.
Afdeling | Totaal |
---|---|
Directeur/S&B/P&P | 8,85 |
Griffie | 3,67 |
Maatschappelijke Ontwikkeling | 23,16 |
Maatschappelijke Dienstverlening | 61,55 |
Publiekszaken | 20,80 |
Openbare Werken (incl. RDL) | 73,59 |
Beheer Openbare Ruimte | 33,38 |
Ruimtelijke Ontwikkeling | 25,08 |
Vergunning, toezicht en handhaving | 35,62 |
Bedrijfsvoering | 35,35 |
Financiën | 17,68 |
Informatiebeheer | 34,58 |
Totaal | 373,27 |