Paragrafen

Openbaarheidsparagraaf

Openbaarheidsparagraaf

Inleiding

Op 1 mei 2022 heeft de Wet open overheid (Woo) de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangen. De Woo geeft burgers het recht op informatie over het handelen van de overheid. Iedereen kan een verzoek om informatie indienen bij de gemeente. Wij maken die informatie vervolgens openbaar door deze online te publiceren, tenzij er een wettelijke uitzonderingsgrond van toepassing is. De gemeente is verplicht om minstens 11 informatiecategorieën openbaar te maken. Denk hierbij aan vergaderstukken voor de raad, maar ook collegebesluiten, onderzoeken, jaarplannen en jaarverslagen. Goede en vindbare informatie is essentieel voor openbaarheid. Daarom geeft de Woo de gemeente meerdere jaren om de informatiehuishouding op orde te brengen. Dat betekent dat we onze systemen (software) steeds beter inrichten.

Beleid

De Wet open overheid is landelijke wetgeving. In artikel 3.5 (openbaarheidsparagraaf) staat dat bestuursorganen in de jaarlijkse begroting toelichting geven op de beleidsvoornemens over de uitvoering van deze wet. De openbaarheidsparagraaf is een stok achter de deur, die ervoor zorgt dat er aandacht blijft voor het actief openbaar maken van documenten.

Beleidskaders

Op 10 januari 2023 stelde het college van B&W het ‘ambitieniveau actief openbaar maken’ vast. Hiermee werd gekozen voor het VNG-ambitieniveau ‘basis’ en, waar mogelijk, aansluiting te zoeken op ambitieniveau ‘medium’. Binnen ambitieniveau ‘basis’ ligt de focus van de werkzaamheden op het technisch mogelijk maken van het publiceren van documenten en het trainen van medewerkers in het gebruik van de benodigde software. Ambitieniveau ‘medium’ zet in op participatie en het publiceren van meer documenten dan wettelijk noodzakelijk.
Voor het op orde brengen van onze informatiehuishouding houden we het Meerjarenplan Woo van de VNG aan.

Ontwikkelingen

De Woo heeft drie aandachtsgebieden: 1) actief openbaar maken van documenten, 2) Woo-verzoeken (passief openbaar maken) en 3) informatiehuishouding.

1) Actief openbaar maken van documenten
Steeds meer documenten van gemeente Zevenaar zijn online te lezen. In het portaal voor bestuurlijke informatie (https://zevenaar.bestuurlijkeinformatie.nl/) publiceren we sinds 2023 klachtenjaarverslagen. De Woo-verzoeken / Woo-besluiten zijn ook naar dit portaal verplaatst. Tevens zijn we begonnen met de voorbereidingen voor het publiceren van convenanten.
Om het proces van publiceren te vergemakkelijken hebben we anonimiseringssoftware in gebruik genomen. Hierdoor hoeven documenten die we openbaar maken niet langer handmatig gelakt te worden.

2) Woo-verzoeken (passief openbaar maken)
In 2023 kreeg gemeente Zevenaar 34 Woo-verzoeken. Dat is er één minder dan het jaar ervoor. Van de 34 Woo-verzoeken werden er 32 afgehandeld. Dit gebeurde binnen een gemiddelde termijn van 59 dagen. Wettelijk gezien hebben we een termijn van 28 dagen. Er kan met 14 dagen worden verdaagd. In overleg met verzoeker is in sommige gevallen ook een ruimere beslistermijn gehanteerd. Van de 34 Woo-verzoeken werden er 2 afgewezen.  Dit kwam doordat de verzoeker dan om documenten vroeg die we niet hebben. Daarnaast werden 3 verzoeken buiten behandeling gesteld. De redenen hiervoor waren de aanwezigheid van misbruik van recht en het niet op de juiste manier indienen van het verzoek, ook niet na het bieden van een herstelgelegenheid. Tot slot werden er ook 7 Woo-verzoeken afgehandeld als een informatieverzoek. Hierbij worden de gevraagde stukken niet openbaar, maar krijgt de vrager de gewenste informatie individueel overhandigd.

3) Informatiehuishouding  
In het Meerjarenplan Woo van de VNG staan 7 eisen opgenomen voor een goede informatiehuishouding. Het overzicht Informatiehuishouding op orde (zie tabel hieronder) toont deze eisen en de planning van realisatie in gemeente Zevenaar. De percentages in de tabel tonen de landelijke verwachtingen over de implementatie.

Informatiehuishouding op orde 

Eis aan informatiehuishouding 

Planning Zevenaar 

1 mei 2023 

1 mei 2024  

1 mei 2027 

Iedere gemeente heeft de beschikking over of is aangesloten op een e-depotvoorziening 

Project SALD 
2024 

10% 

30% 

100% 

Binnen iedere applicatie is de selectielijst geïmplementeerd 

2025 

20% 

50% 

100% 

Iedere gemeente heeft beheer georganiseerd op emailarchivering 

2023 

10% 

30% 

100% 

Iedere gemeente heeft beheer georganiseerd op tekstberichten 

2023 

10% 

30% 

100% 

Iedere gemeente heeft een informatiebeheerplan (minimaal: inzicht in werkprocessen, proceseigenaar, in welke applicaties welke data/documenten staat) 

2024 

25% 

50% 

80% 

Iedere gemeente hanteert een kwaliteitssysteem voor het informatiebeheer, zoals vastgelegd in artikel 16 van de Archiefregeling 

2024 

50% 

75% 

90% 

Iedere gemeente heeft een metagegevensschema vastgelegd en aan elk blijvend te bewaren informatieobject metagegevens gekoppeld. 

2026 

40% 

75% 

90% 

Toelichting op de planning 

  • Eis 2 en 7: in 2023 zijn we begonnen met het onderzoeken van mogelijkheden voor archivering in vakapplicaties en "archiving by design". Het adviesrapport hierover wordt begin 2024 verwacht. 
  • Eis 3: in verband met de implementatie van Microsoft 365 in 2024 en de archiveringsmogelijkheden daarin is besloten om emailarchivering niet in 2023, maar in 2024 op te pakken. 
  • Eis 4: de handleiding ‘archiveren tekstberichten Zevenaar’ is bekend gemaakt binnen de gemeentelijke organisatie. Binnen de organisatie geldt het advies om geen werk-gerelateerde communicatie via berichtenapps te laten lopen. 
  • Eis 5: we hebben een overzicht van informatie gemaakt, zodat we kunnen zien welke informatie in welke werkprocessen en applicaties wordt gebruikt. Dit overzicht is vastgelegd in de i-Navigator, die deel uitmaakt van het op te stellen informatiebeheerplan.  
  • Eis 6: we zijn gestart met de opzet van een kwaliteitssysteem voor informatiebeheer. Hierin wordt vastgelegd waar en hoe de kwaliteit van informatie wordt gewaarborgd. 
Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27