Alliander N.V.
Alliander N.V.
Omschrijving
Alliander N.V. ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf telt 5,8 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander N.V. zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Beleid
Klimaatakkoord
Beleidskaders
Afsprakenkader financieringsbehoefte Alliander
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Alliander N.V.
Aandeel in %
0,45
Ontwikkelingen
in 2023 heeft Alliander met kopers overeenstemming bereikt over de verkoop van Kenter, waarvan de overdracht van de aandelen in januari 2024 heeft plaatsgevonden. De verkoopopbrengst draagt positief bij aan de financiële positie. 2023 was een jaar waarin de energietransitie in volle gang is. Alliander realiseerde ruim 1.300 transformatorhuisjes en elektriciteitsstations, zo'n 1.000 elektriciteitsaansluitingen grootverbruik en legden meer dan 2.500 km elektriciteitskabel en 300 km gasleiding. Het was daarmee een recordjaar. Niet eerder heeft Alliander zoveel werk verzet en geïnvesteerd in de verzwaring en uitbreiding van de energie-infrastructuur. Tegelijkertijd is het nog lang niet genoeg.
Prestaties
Het resultaat over 2023 van Alliander is positief, maar evenals afgelopen jaren blijft er sprake van een forse financieringsbehoefte gelet op de gigantische investeringsopgave. Het totaalresultaat na belastingen bedraagt € 267 miljoen. De financiële ratio’s zoals solvabiliteit zijn gezond. Het dividend over het boekjaar 2023 bedraagt € 120,3 miljoen. Als gevolg van de verkoop van Kenter is een speciaal dividend uitgekeerd van € 53 miljoen.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
198.000
267.000
Eigen vermogen
4.570.000
4.749.000
Vreemd vermogen
6.106.000
6.897.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Wij passen de raming van dividend indien nodig aan op de bijgestelde verwachting. In de begroting is de raming van het dividend structureel € 0,80 per aandeel. In de bepaling van het benodigde weerstandsvermogen is dit risico meegenomen.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Ataro B.V.
Ataro B.V.
Omschrijving
Zevenaar heeft in 2015 het sport- en accommodatiebeleid geprofessionaliseerd en ondergebracht in het gemeentelijk sportbedrijf Ataro.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Beleid
Ataro heeft als doel het beheren en exploiteren (verhuren daaronder mede verstaan) van maatschappelijk vastgoed (sportaccommodaties daaronder mede verstaan) en uitvoeren van het sportstimuleringsbeleid middels het sportservicepunt.
Openbaar belang en doel
Ataro B.V. heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro B.V. wordt uitgeoefend door de wethouder sport (A. Boone).
Aandeel in %
100
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
2.977
3.125
3.256
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
De gemeente blijft als enig aandeelhouder bij tegenvallende exploitatieresultaten uiteindelijk financieel verantwoordelijk.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Beleid
BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhoudende overheden.
Gelet op de wijze waarop BNG Bank het openbaar belang behartigt, zien wij ons aandelenbezit in BNG Bank ziet als een duurzame belegging.Openbaar belang en doel
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).
Aandeel in %
0,02
Ontwikkelingen
BNG Bank heeft de eigen strategie vastgelegd in ‘ons kompas naar impact’. Het hoofddoel van deze strategie blijft dat de bank zich als belangrijkste kredietverstrekker in het publieke domein zal blijven inzetten voor het socialer en duurzamer maken van Nederland.
Prestaties
Ondanks de geopolitieke spanningen, een aantal faillissementen van buitenlandse banken en de afkoelende economie behaalde BNG Bank in 2023 sterke financiële resultaten. Over het 2023 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van EUR 254 miljoen (2022: EUR 300 miljoen) Hoewel de nettowinst positief beïnvloed is door het gestegen renteresultaat, is deze lager dan in 2022 door een lager resultaat financiële transacties uit hoofde van de liquiditeitsportefeuille. Aan de aandeelhouders is een dividend van EUR 120 miljoen voorgesteld. Dit is 50% van de nettowinst.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
300.000
254.000
Eigen vermogen
4.615.000
4.700.000
Vreemd vermogen
107.459.000
110.800.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.
Beleid
De verordening leerlingenvervoer, Jeugdwet, Wmo 2015 en nadere- en beleidsregels maatschappelijke ondersteuning vormen de basis waarop uitvoering wordt gegeven aan het doelgroepenvervoer.
Beleidskaders
- Verordening Leerlingenvervoer gemeente Zevenaar 2018;
- Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zevenaar 2023
- Beleidsplan Sociaal Domein, inclusief Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo 2015)) en Participatiewet 2020-2023.
Openbaar belang en doel
De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur van de BVO DRAN wordt de gemeente Zevenaar vertegenwoordigd door een collegelid.
Aandeel in %
6,20
Ontwikkelingen
De BVO DRAN is een gemeenschappelijke regeling tussen 18 regio-gemeenten waaronder gemeente Zevenaar. De BVO DRAN is verantwoordelijk voor de inkoop en uitvoering van het doelgroepenvervoer. Het doelgroepenvervoer is onderverdeeld in het vraagafhankelijk Wmo-vervoer, het routegebonden Wmo-vervoer (het zgn. dagbestedingsvervoer), het routegebonden Jeugdwet vervoer en het routegebonden Leerlingenvervoer. Gemeente Zevenaar heeft al het genoemde doelgroepenvervoer in de BVO DRAN ingebracht. Het is in 2023 gelukt om in de gemeentelijke praktijk verbeteringen door te voeren waardoor er minder doelgroepenvervoer heeft plaatsgevonden. Verder is door de krapte op de arbeidsmarkt het tekort aan chauffeurs, vooral in het leerlingenvervoer, gebleven. Dit zorgt voor veel druk op de dienstverlening van de BVO DRAN, die desondanks in 2023 in de gemeente Zevenaar volgens afspraken is geweest.
Prestaties
De BVO DRAN heeft in 2023, naast uitvoering geven aan het doelgroepenvervoer, voor gemeente Zevenaar ook het vraagafhankelijk Wmo vervoer vanaf 1 augustus 2024 ingekocht.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
1.278
1.606
1.308
Resultaat partij
3.817
3.289
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
9.985
10.691
Risico's
De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.
Programma
6. Sociaal domein
Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Beleid
Einde 2020 is de strategische visie “Strategische Agenda 2025+” door de Euregioraad vastgesteld. Hierin zijn vier grensuitdagingen voor de komende jaren gedefinieerd en uitgewerkt. Dit zijn “economie en klimaat”, “arbeidsmarkt en onderwijs”, “leefbaarheid” en “Euregionale identiteit”. De Euregioraad van de Euregio Rijn-Waal heeft op 10 maart 2022 het Euregionaal Mobiliteitsplan 2030 vastgesteld. Met het Euregionale Mobiliteitsplan wordt een belangrijke stap gezet om de komende jaren concrete grensoverschrijdende maatregelen te realiseren, die de mobiliteit en bereikbaarheid van de Euregio Rijn-Waal vergroten en daarbij inspelen op de actuele mobiliteitsontwikkelingen.
Openbaar belang en doel
De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.
Bestuurlijk belang
Zevenaar wordt vertegenwoordigd in de Euregioraad met een lid namens het college en twee leden namens de gemeenteraad
Aandeel in %
2,20
Ontwikkelingen
Het programma voor Interreg VI Deutschland-Nederland, ingediend bij de Europese Commissie, is het begin van een nieuwe subsidieperiode, waarin grensoverschrijdende projecten kunnen gaan starten. Voor de Nederlands-Duitse grensregio staat in de periode 2021-2027 een bedrag van ca. 450 miljoen euro ter beschikking. Bedrijven, kennisinstellingen en belangenorganisaties grensoverschrijdend werken samen aan de ontwikkeling van innovatieve producten op het gebied van agrofood, digitalisering, energie, toerisme etc. In het kader van Interreg is in 2023 het Kleinprojectenfonds (KPF) van start gegaan. Met dit fonds worden mini-projecten tot 750 euro en kleine projecten tot een max subsidiebedrag van 25.000 ondersteund. Nieuw is dat voor beide projecttypen de subsidievoorwaarden vereenvoudigd zijn. Zo hoeven projecten geen betaalbewijzen en facturen aan te leveren.
Prestaties
In het kader van Interreg zijn tot eind 2023 in totaal 60 projecten goedgekeurd, waarvan 18 projecten in de Euregio Rijn-Waal.
In 2023 is door de gemeenten Zevenaar, Doetinchem, Montferland en Emmerich invulling gegeven aan het Euregionaal Mobiliteitsplan. Deze vier gemeenten werken in het kader van een KPF samen aan de uitwerking van de plannen voor een verbeterede fietsverbinding tussen de gemeenten. Ook de stad Kleve is hierbij betrokken.
Tevens heeft de Euregio Rijn-Waal in 2023 invulling gegeven aan de doelstelling om ook Nederlandse scholen in aanmerking te laten komen voor het certificaat Euregioprofielschool. Dit is sinds eind 2023 mogelijk. De eerste scholen aan Nederlandse zijde worden naar verwachting in 2024 gecertificeerd.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
12
12
11
Resultaat partij
8
-12
Eigen vermogen
0
1.747
Vreemd vermogen
0
2.788
Risico's
Het risico is beperkt tot de gemeentelijke bijdrage.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Samenwerkingsverband op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleid
Huisvesting Voortgezet Onderwijs in de Liemers
Beleidskaders
IHP 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het algemeen bestuur.
Aandeel in %
44,98
Ontwikkelingen
In 2023 is in de GRHVOL een voorstel gedaan voor de onderwijshuisvesting Zonegge en Heerenmaeten. Er zijn een drietal opties voorgelegd aan de bestuurders van de deelnemende gemeenten. Afhankelijk van de keuze kan het onderzoek gestart worden.
Prestaties
De besluitvorming over de onderwijshuisvesting Zonegge en Heerenmaeten is doorgeschoven naar 2024.
Website
geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
1.104
1.005
1.019
Resultaat partij
1.104
1.005
Eigen vermogen
0
Vreemd vermogen
Risico's
De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen, aangezien het aantal leerlingen wijzigt.
Programma
4. Onderwijs
Leisurelands B.V.
Leisurelands B.V.
Omschrijving
Leisurelands B.V. is een recreatiebedrijf met 20 openbare recreatiegebieden. Hiervan is één gebied gelegen in Zevenaar, namelijk: Rhederlaag.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen en Zevenaar.
Beleid
Op Rhederlaag is het bestemmingsplan 'Rhederlaag' deels in werking getreden. Er lopen tegen bepaalde punten uit het bestemmingsplan beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Beleidskaders
In 2020 is de structuurvisie voor Rivierklimaatpark vastgesteld. Deze vormt nu de kaders voor toekomstig beleid.
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht bij de algemene aandeelhoudersvergadering
Aandeel in %
3,45
Ontwikkelingen
Op Rhederlaag maakten landbouw en industrie sinds de jaren zestig geleidelijk plaats voor natuur en recreatie. Het is nu het grootste watersportgebied van Oost-Nederland. De laatste fase van de zandwinning komt eraan. Vanuit het project Rivierklimaatpark IJsselpoort is de insteek om in het gebied Rhederlaag samen met terreineigenaren en ondernemers de mogelijkheden van duurzame economische kwaliteitsimpuls te onderzoeken en uit te werken. Hiervoor wordt op verschillende onderdelen ingezet. Voor wat betreft de Bahrse Pol zoekt Leisurelands samen met de gemeente naar ruimte voor de ontwikkeling van recreatie als dan niet in combinatie met kleinschalige opwekking van duurzame energie. Voor het gebied de Koppenwaard geldt dat met name op natuurontwikkeling wordt ingezet, ook hier heeft Leisurelands gronden in eigendom.
Prestaties
Leisurelands trok in 2023 4,3 miljoen strandbezoekers. In 2022 waren dit er nog 4,5 miljoen. Rhederlaag telde 363.000 bezoekers. In 2023 heeft Leisurelands hard gewerkt aan de ontwikkeling van de recreatiegebieden, waaronder Veluwe aan Zee. Evenementen en festivals vormen een belangrijk onderdeel van het recreatieve aanbod.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
-2.219
Eigen vermogen
77.432
Vreemd vermogen
15.023
Risico's
Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein. Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille. Leisurelands B.V. keert tot op heden geen dividend uit.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Beleid
Wet milieubeheer.
Beleidskaders
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
Ontwikkelingen
De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk VTH-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).
De ODRA heeft met de partners een initiële begroting opgesteld door extrapolatie van de begroting en de realisatie van de voorafgaande begrotingsjaren.
Voor de begroting hanteert de ODRA de werkwijze door trendmatig te gaan begroten. Dit houdt in dat er op productgroep/productniveau samen met de partners de trends worden besproken en vertaald naar de werkprogramma’s. Voor sommige productgroepen betekent dit een neerwaartse tendens. Voor andere producten een positieve, afhankelijk van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen.Prestaties
Er wordt uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
849
759
890
Resultaat partij
53
144
Eigen vermogen
863
857
Vreemd vermogen
5.825
7.099
Toelichting
De werkzaamheden van ODRA worden bekostigd op basis van outputfinanciering. Er wordt gerapporteerd op basis van afgenomen diensten en op basis van geleverde producten. De daadwerkelijke gemaakte kosten worden verrekend met de partners van de ODRA.
Risico's
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is positief en er is daardoor een laag risico.
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Reinigingsdienst De Liemers is een samenwerkingsverband van de gemeenten Montferland en Zevenaar voor uitvoerende taken op het gebied van afval en reiniging.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
De gemeenten Montferland en Zevenaar maken deel uit van de GR.
Beleid
RDL is een uitvoerende organisatie die het beleid van de aangesloten gemeenten uitvoert
Beleidskaders
De vastgestelde GR is het kader op basis waarvan RDL functioneert.
Openbaar belang en doel
RDL zorgt voor de uitvoering van een groot deel van de afvalinzameling en -verwerking, een basistaak van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang is 50%, Zevenaar levert één van de twee bestuurders.
Aandeel in %
45
Ontwikkelingen
Eind maart 2023 is het aanbiedstation 7Poort in gebruik genomen. Vanaf dat moment is ook een nieuw betalingssysteem ingevoerd. Bezoekers betalen nu per kilo en niet meer op basis van volume. Vanaf het moment van opening van het aanbiedstation op 7Poort kunnen bezoekers in Lobith alleen nog gratis afvalstromen brengen.
In 2023 is veel gesproken over de toekomst van RDL als organisatie. Vooralsnog is vooral duidelijk geworden dat gebiedsuitbreiding voorlopig geen reële optie is. RDL gaat nu werken aan het verstevigen van de eigen organisatie.Prestaties
Op de drie aanbiedstations is 11.537 ton afval gebracht. Dat is 18% minder dan in 2022. Van al het afval behoorde 54% tot de stromen waarvoor bezoekers moeten betalen.
De hoeveelheid restafval op de aanbiedstations is in 2023 gedaald van 20kg naar 17kg per inwoner. Dit levert een bijdrage aan de VANG-doelstelling van de gemeente.Website
Geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
1.993
2.029
2.386
Resultaat partij
162
156
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
6.652
6.787
Toelichting
De extra bijdrage is enerzijds veroorzaakt door hogere inzamelkosten als gevolg van gestegen lonen en anderzijds omdat de inkomsten op de aanbiedstations lager waren dan geraamd. Het aanbod van afval was niet alleen 18% lager dan in 2022, maar vooral 33% lager dan begroot. Bij de betaalde stromen was het aanbod 44% lager dan begroot en de inkomsten daarmee ook navenant lager. Omdat die inkomstendaling slechts gedeeltelijk is gecompenseerd door minder verwerkingskosten, valt het saldo negatief uit.
Risico's
Fluctuerende verwerkings- en opbrengstprijzen vormen een risico voor de jaarrekening. Deze kunnen namelijk afwijken van de begroting. Zowel in positieve als negatieve zin.
Op het nieuwe aanbiedstations betalen bezoekers een vaste prijs per kilo. Voor stromen die daardoor duurder zijn geworden, heeft dat geleid tot minder aanbod. Dat financiële risico is vooraf benoemd, maar er is geen aanname gedaan van de daling.Programma
7. Volksgezondheid en milieu
Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
- Inkoopbeleid 2021 (vernieuwd)
- I-visie en I-strategie
- Businesscase RSDOpenbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Aandeel in %
52
Ontwikkelingen
In 2023 had SDL te doen met vele onzekere factoren zoals de continuerende oorlog in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende zaken: hoge energielasten, opvang Oekraïners en uitbetalen leefgelden. Daar bovenop de inflatie, de nieuwe wet op de Gemeenschappelijke Regeling, de doorontwikkeling van de RID en de nieuwe bestuurlijke opdracht van RSD. Daarbij kwamen de personeelstekorten op de arbeidsmarkt voor SDL als werkgever. Dit laatste zien we ook als een kans voor klanten van de RSD. Daarnaast vraagt de nieuwe wet inburgering en de bestuurlijke opdracht bij de RID aandacht. Informatieveiligheid staat hoog op de agenda bij de RID. In juli 2023 hebben wij aangegeven te willen stoppen met de inkoopsamenwerking bij de GR Samenwerking de Liemers.
Prestaties
De RID is tevreden wanneer de gemeenten ook tevreden zijn over de gezamenlijke uitvoering van de I-Visie en I-Strategie.
Uitgangspunten van de I-visie: Digitaal waar zinvol, Toegankelijk, Integraal, Flexibel, Betrouwbaar en Transparant
KPI's:
- minimaal 90% conformering aan de geldende service level agreement (SLA) voor ICT-verstoringen.
- RID blijft onder het landelijk gemiddelde kostenniveau / ICT Benchmark voor gemeentenRSD:
- minimaal een 8 voor klanttevredenheid
- minimaal 80% duurzame plaatsing, langer dan zes maanden;
- 100% van de klanten worden actief begeleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
5.809
6.874
6.145
Resultaat partij
155
52
Eigen vermogen
182
132
Vreemd vermogen
Risico's
De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Beleid
Een belangrijk speerpunt is de aansluiting op een e-depot. Een e-depot is noodzakelijk om de bestaande wettelijke taak uit te kunnen (blijven) voeren. De gemeente Zevenaar is zich ervan bewust dat de ontwikkeling naar een duurzaam beheer en raadplegen van de te bewaren digitale archiefbescheiden (het zogenoemde e-depot) een stevige opgave is.
Beleidskaders
Archiefwet 1995
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Bestuur.
Aandeel in %
48
Ontwikkelingen
SALD sluit zich definitief aan bij het e-depot van het Erfgoedcentrum Achterhoek de Liemers (ECAL). Dit is belangrijk voor duurzaam beheer en toegankelijkheid van digitale overheidsinformatie. Vanwege nieuwe wetgeving zoals de Wet open overheid en de vernieuwde Archiefwet is nader onderzoek naar de toekomstige rollen en taken van SALD nodig. Gemeente Zevenaar wil digitaal documentenbeheer verbeteren en rekent op het SALD voor toegankelijkheid en bewaring. Van het SALD wordt steeds meer verwacht te adviseren en toezicht te houden op duurzame archivering, inclusief eisen voor systemen en metadata.
lPrestaties
Het SALD heeft een overeenkomst met ECAL gesloten voor het aansluiten op het e-depot. De aanbesteding voor een projectleider e-depot is succesvol afgerond. Het plan voor aansluiting op het e-depot van ECAL is definitief vastgesteld, waarbij de gemeente Zevenaar acties moeten ondernemen voor voorbereiding, o.a. Inventariseren welke archiefbescheiden in aanmerking komen voor (toekomstige) overbrenging. Ook zijn wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling vastgesteld en het mandaatbesluit vastgesteld. Daarnaast heeft het SALD veel werk verricht voor het archief van de enquêtecommissie Zevenaar.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
121
160
139
Resultaat partij
-1
-1
Eigen vermogen
1
0
Vreemd vermogen
83
92
Toelichting
In de begroting 2024 van het Streekarchivariaat is de bijdrage voor Zevenaar geraamd op € 185.000.
Risico's
Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt daarom gering geschat. Een recente risico-analyse van mogelijke risico's van het Streekarchivariaat heeft dit bevestigd.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Zevenaar.
Beleidskaders
- Beleidsplan veiligheidsregio 2020-2023
- Regionaal crisisplan 2020-2023Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname aan algemeen bestuur door burgemeester en in commissie volksgezondheid door portefeuillehouder.
Aandeel in %
6,45
Ontwikkelingen
Versterken Bedrijfsvoering
VGGM gaat de organisatie van haar interne bedrijfsvoering versterken. Er liggen gedegen onderzoeken waaruit blijkt dat de VGGM kwetsbaar is. In 2023 is gestart met het programma Beter Bedrijfsvoeren. Onze burgemeester is voorzitter van de bestuurlijke begeleidingscommissie. De gevraagde investeringen zijn noodzakelijk en Zevenaar kan zich vinden in het ambitieniveau om te groeien naar een gemiddelde van personele overhead voor Veiligheidsregio’s. Daarnaast is de basis gelegd voor de nieuwe governance, die in 2024 zijn uitwerking krijgt in een gewijzigde gemeenschappelijke regeling.Meldingsplicht Wonen met zorg
Op het gebied van brandpreventie zien wij een nieuwe ontwikkeling, namelijk het toezicht op wooncomplexen waar eveneens zorg wordt aangeboden en op bedrijven met veel gevaarlijke of ontplofbare stoffen of grote hoeveelheden vuurwerk (BEVI-instellingen). Mede door demografische ontwikkelingen zijn afgelopen jaren diverse wooncomplexen gerealiseerd voor mensen die zorg nodig hebben. Deze complexen hebben een verhoogd veiligheidsrisico, mede omdat bewoners in geval van een incident veelal niet zelfstandig het complex kunnen verlaten. Door de geplande invoering van de Omgevingswet wordt ook de AMvB Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) van kracht. In dit besluit is opgenomen dat voor een woonfunctie voor zorg een gebruiksmelding nodig is. Het afhandelen van de meldingen heeft in eerste instantie een incidenteel karakter (de eerste toestroom van meldingen) en vervolgens een structureel karakter (meldingen van nieuwe wonen met zorg gebouwen en het toezicht op alle bestaande gebouwen wonen met zorg). Het Rijk heeft de uitkering van het gemeentefonds voor komende 2 jaar ten behoeve van deze ontwikkeling verhoogd. In de VGGM begroting is eveneens voor komende 2 jaar een bedrag opgenomen.Prestaties
Binnen Jeugdgezondheidszorg is het VGGM gelukt om het niveau van dienstverlening terug te brengen tot het basisniveau. Er is een bestuurlijk traject in gang gezet om te komen tot een toekomstbestendige Jeugdgezondheidszorg en Algemene Gezondheidszorg. Een groot succes was de inwerkingtreding van de nieuwe meldkamer in Apeldoorn in maart 2023. Vanuit de landelijke politiek was er veel aandacht voor het risico op natuurbrand en het komen tot een versnelde aanpak door alle partijen.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
3.960
4.639
4.483
Resultaat partij
707
1.731
Eigen vermogen
8.513
9.309
Vreemd vermogen
51.358
48.887
Risico's
VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken.
De bijdrage van Zevenaar aan VGGM bestaat uit de bijdragen voor brandweer, Bevolkingszorg, GGD, JGZ en RVP volgens de vastgestelde begroting van VGGM, aangevuld met maatwerk voor JGZ.Programma
1. Veiligheid
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Omschrijving
Vitens wint, zuivert en levert drinkwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk. Jaarlijks maakt Vitens meer dan 360 miljard liter drinkwater.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel, provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Beleid
De missie van Vitens luidt: In 2030 elke druppel duurzaam. Dit begint bij de kernprocessen van ons werk: winnen, zuiveren en leveren.
Beleidskaders
Beleidstafel Droogte: aanbevelingen voor het borgen van voldoende drinkwater tijdens extreem droge perioden.
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Vitens N.V..
Aandeel in %
0,60
Ontwikkelingen
Het verslag van Vitens over 2023 bevestigt de urgentie voor een versnelling naar duurzame drinkwaterwinning. Om blijvend schoon drinkwater te kunnen garanderen, moeten drinkwaterbedrijven miljarden investeren in nieuwe zuiveringstechnieken en waterbronnen. Toenemende droogte door klimaatverandering, vervuiling van warmtebronnen en een stijgende vraag naar water vergen hoge en extra investeringen.
Prestaties
Het nettoresultaat over het boekjaar 2023 bedraagt € 27,2 miljoen en is aanzienlijk hoger dan het voorgaande jaar. (2022: € 8,2 miljoen). De solvabiliteit is een belangrijke graadmeter voor de continuïteit van de organisatie en geeft de verhouding weer van het eigen vermogen ten opzichte van het totaal vermogen. Volgens het financieel beleid moet de solvabiliteit van Vitens minimaal 30 procent zijn, maar streeft men naar een solvabiliteit van minimaal 35 procent. In 2023 bedroeg de solvabiliteit 30,3 procent, waarmee Vitens aan de ondergrens van de doelstelling zit. Zoals verwacht doet Vitens ook dit jaar het voorstel om geen dividend uit te keren. De RvC stelt voor het volledige netto resultaat van € 27,2 miljoen, met het oog op de opgave, de solvabiliteitsdoelstelling en de vereisten van de banken, toe te voegen aan de reserves.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
8.200
27.200
Eigen vermogen
649.500
677.700
Vreemd vermogen
1.446.600
1.559.700
Toelichting
De gemeente Zevenaar bezit 34.717 gewone aandelen.
Risico's
Andere oorzaak van de lage solvabiliteit is de WACC. Deze systematiek beperkt Vitens in de hoeveelheid winst die mag worden gemaakt. Doordat de huidige WACC (2,95 procent voor de periode 2022-2024) te laag is voor de omvang van de investeringsopgave, moet Vitens veel geld bij lenen waardoor de solvabiliteit afneemt.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Omschrijving
De 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen willen de positie van de regio Arnhem-Nijmegen versterken en een kwalitatieve groei van de regio – met behoud van de typische balans tussen levendige verstedelijking en ontspannen leefkwaliteit –bewerkstelligen. Daartoe is in 2020 een nieuw samenwerkingsverband opgericht in de vorm van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) als vervanger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Elst
Partijen
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Beleid
Via de regionale agenda geeft de Groene Metropoolregio aan wat de doelen zijn die zij met regionale samenwerking in deze periode wil bereiken en wat de bijdrage van de Groene Metropoolregio is om dit te realiseren.
Beleidskaders
Regionale Agenda 2023 - 2024
Openbaar belang en doel
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.
Bestuurlijk belang
De colleges van de 18 deelnemende gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar kiezen een vertegenwoordiger in het algemeen bestuur, Het AB bestaat uit 18 leden, van iedere gemeente een collegelid. Uit het algemeen bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd, bestaande uit 3 leden. De burgemeester van Zevenaar maakt deel uit van het dagelijks bestuur.
Aandeel in %
5,60
Ontwikkelingen
In 2023 werkten we binnen de GMR veelal samen aan de afronding van visievorming en beleid volgens de speerpunten uit de Regionale Agenda. Naast het maken van plannen zijn er ook concrete resultaten te melden. De GMR sluit met het rijk een RegioDeal (bijdrage vanuit het rijk is 15 miljoen), vanuit het Regionaal Programma Werklocaties is uitbreidingsruimte op 7Poort toegekend, we hebben een Regioarrangement opgesteld en het Rijk en de provincie dragen bij aan uitvoering van de Woondeal.
Daarnaast is gestart met de voorbereidingen voor het opstellen van de nieuwe Regionale Agenda die een looptijd kent van 2025-2028.Prestaties
Uitvoering geven aan de vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
320
379
361
Resultaat partij
158
198
Eigen vermogen
348
381
Vreemd vermogen
4.902
5.324
Risico's
De risico’s voor de gemeente zijn beperkt, omdat voor deze regionale samenwerking, naast een algemene bijdrage van € 2,71 per inwoner de financiële verplichtingen voor de regionale agenda steeds voor een beperkte periode worden aangegaan.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Zevenaar neemt deel aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP), Regionaal Bureau Leerplicht (Onderwijs), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW) en Beheer.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Beleid
Zorg
Inkoop en (juridisch) inkoopadvies, contractmanagement en contractbeheer van maatwerkvoorzieningen Jeugdzorg, Wmo, beschermd wonen en activerend werk. Daarnaast voert de module de wettelijke taak van gemeenten voor wat betreft kwaliteitstoetsing Wmo en rechtmatigheidstoetsing uit.Onderwijs
Het RBL ziet toe op de naleving van de leerplichtwet voor leer-en kwalificatieplichtige jeugdigen (5 tot 18 jaar) en voert de regionale meld- en coördinatie-wetgeving voor jeugdigen van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie uit.Participatie
• Het Werkgeversservicepunt (WSP) voorziet werkgevers met arbeidsmarkt- en personele vraagstukken van advies. Het WSP werkt met en voor alle uitkeringsgerechtigden/werkzoekenden van gemeenten en UWV.
• Werkgeverschap SW (WgSW) zorgt dat het formeel werkgeverschap voor ruim 1.600 SW-ers van de negen deelnemende gemeenten goed geborgd is en aansluit op het aanwijzingsbesluit van deze gemeenten
• Het contractmanagement inburgering (CMI) verzorgt contractbeheer en contractmanagement van inburgeringstrajecten die de deelnemende gemeenten hebben ingekocht ten behoeve van de uitvoering van de wet inburgering.Beleidskaders
De MGR is een uitvoeringsorganisatie. Opdrachtgeverschap gemeenten verloopt via de bestuurscommissies van de verschillende modules. De afspraken worden jaarlijks vastgelegd in de begroting van de MGR met daarbij een uitvoeringsprogramma voor het komende jaar.
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 deelnemende gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
8,70
Ontwikkelingen
Zorg
- In 2023 lag de focus op de verdere professionalisering van Inkoop SDCG. In een viertal projecten is de communicatie met onze stakeholders, de segmentering en wijze van monitoring van onze gecontracteerde aanbieders geanalyseerd en doorontwikkeld. In 2024 zal de
afronding van de projecten plaatsvinden.
- Er heeft in 2023 een tarievenonderzoek plaatsgevonden. Op verzoek van regiogemeenten is eind 2023 een lichte interne check gestart waarmee inzichtelijk is gemaakt op welke elementen (parameters) inhoudelijke keuzes zijn te maken die een effect hebben
op de tarieven. Na deze check zal begin 2024 het onderzoek volledig worden afgerond met besluitvorming.Onderwijs
- Het RBL Midden-Gelre heeft al jaren, op een tijdelijke daling in de coronaperiode na, te maken met een stijgende lijn in het aantal verzuimmeldingen van ongeoorloofd schoolverzuim.
- Door aanhoudende hoge migratiestromen zien we een stijging van het aantal leerlingen op de Internationale Schakelklas (ISK). Als gevolg daarvan is het aantal verzuimmeldingen vanuit de ISK verdubbeldWSP
- Op verzoek van de deelnemende gemeenten is het Steunpunt SROI ondergebracht bij het WSP. In 2023 is deze dienstverlening vanuit regionale middelen gefinancierd; vanaf 2024 is het steunpunt structureel, als submodule van het WSP, in de reguliere
financieringsstromen wordt opgenomen.
- Samenwerking met de dienstverlening van alle gemeenten. Accountmanagers zijn bij alle deelnemende gemeenten aanwezig op vaste momenten.WgSW
- In 2023 is een nieuwe fase van de contractafspraken met Scalabor ingegaan. De deelnemende gemeenten hebben hun ‘Aanwijzingsbesluit’ voor een periode van drie jaar verlengd met daarin afspraken voor de vergoeding van de kosten door de gemeenten aan
Scalabor.Prestaties
Algemeen
In 2023 is de regeling van de MGR aangepast aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regeling met als doel de democratische legitimatie en de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraden te verstevigen. Ook stond 2023 in het teken van het goed borgen van een nieuwe module: Regionale Facilitering Zorg.Zorg
Tarievenonderzoek
In de tweede helft van 2023 heeft een tarievenonderzoek plaatsgevonden. Hierbij is gekeken naar de knelpunten van de huidige tarieven, een analyse van de indexering systematiek en advies over tariefdifferentiatie. Het onderzoek is ingezet om te onderzoeken of we reële tarieven betalen en of we met de systematiek toekomstbestendig zijn.Onderwijs
Het RBL volgt de schoolloopbaan van leerlingen vanaf 5 jaar, totdat ze een startkwalificatie hebben behaald of 23 jaar worden, met als doel het bieden van professionele ondersteuning in de netwerksamenwerking aan leerplichtige jongeren (tot 18 jaar) waarbij de school-loopbaan niet altijd soepel verloopt. Deze samenwerking zorgt ervoor dat jongeren die ongeoorloofd verzuimen de draad op school weer oppakken en naar een diploma toewerken. De regionale aanpak van voortijdig schoolverlaten vormt een sluitend regionaal vangnet om jongeren te helpen bij het vinden van een passende plek in onderwijs, werk, zorg of een combinatie hiervan. Met als doel een zo zelfstandige mogelijke deelname aan de maatschappij.
Het jaarverslag van het RBL Midden-Gelre over schooljaar 2022-2023 is door het algemeen bestuur van de MGR vastgesteld en ter informatie aangeboden aan de deelnemende gemeenteraden.WSP
Voor het WSP is het passend en duurzaam plaatsen op betaald werk van werkloze werkzoekenden uit de bestanden van gemeenten en UWV een van de belangrijkste doelstellingen. Daarnaast is het WSP strategisch adviseur voor werkgevers op het gebied van HR-vraagstukken, het organiseren van begeleidingsinstrumenten en het faciliteren van voorzieningen.
In totaal zijn in 2023 761 plaatsingen gerealiseerd. Dit zijn de gezamenlijke resultaten van het WSP met team WSP UWV en WSP gemeenten. Wat hierbij opvalt is het grote aantal NUG-geplaatsten. Dit betreft, naast schoolverlaters, veelal de groep Oekraïners.
WgSW
Het vormgeven van het (formeel) werkgeverschap voor ruim 1.600 SW medewerkers, waarvan 144 afkomstig uit Zevenaar. Daarmee krijgen de SW medewerkers hun salaris betaald en zijn HR en arbodienstverlening voor deze medewerkers goed geborgd.
CMI
De uitvoering van de inburgeringstrajecten op managementniveau volgen om zo snel te kunnen bijsturen waar resultaten achterblijven.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Bijdrage gemeente
5.334
5.851
5.527
Resultaat partij
0
0
Eigen vermogen
685
714
Vreemd vermogen
4.388
7.149
Risico's
Het risicoprofiel voor de MGR (toegelicht in onze nota verbonden partijen) is voor 2024 bepaald op 'gemiddeld/stabiel'.
Programma
6. Sociaal domein