Onderwijs

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

4.1 Voorzien in gezonde en duurzame leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen

4.1.1 Wij vernieuwen het Integraal Huisvestingsplan (IHP)

2023-2024

We stellen samen met het onderwijs een nieuw Integraal Huisvestings Plan (IHP) 2024-2044 op. Hierbij gaan we onder meer uit van een goede spreiding van de schoollocaties, zo dicht mogelijk bij waar kinderen wonen. Het uitgangspunt bij (nieuwe) verzoeken voor onderwijshuisvesting is dat wij eerst nadrukkelijk kijken naar leegstaande lokalen en gebouwen en hoe deze weer geschikt te maken zijn voor moderne en adequate onderwijshuisvesting, voordat we over gaan tot (vervangende) nieuwbouw of uitbreiding. Tevens onderzoeken we manieren om verduurzaming van schoolgebouwen te stimuleren en verwerken de uitkomsten in het nieuwe IHP. Daarnaast hebben we aandacht voor groene en uitdagende buitenruimten en goede ventilatie van schoolgebouwen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

Het proces om tot een nieuw IHP 2025-2050 te komen is gestart. Er is een basisdocument 'op weg naar het IHP' opgemaakt. We gaan hier in 2024 mee verder.

4.1.2 Wij onderzoeken de invulling van de locatie Vestersbos 4

2022-2022

Goede onderwijshuisvesting is een gemeentelijke kerntaak. Wij maken altijd een zorgvuldige belangenafweging bij een locatiekeuze. Het lopende onderzoek naar mogelijkheden voor onderwijshuisvesting op Vestersbos ronden wij in samenspraak met de schoolbesturen af. Tegelijkertijd laten wij voor Vestersbos de mogelijkheden voor woningbouw op deze locatie nog eens onderzoeken en op haalbaarheid toetsen door een onafhankelijk bureau. We gebruiken hiervoor zoveel mogelijk de bestaande onderzoeken die geactualiseerd kunnen worden. Wij adviseren hierover aan de gemeenteraad om zo tot een afgewogen keuze te komen tussen woningbouw of onderwijshuisvesting.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

Eind 2023 is besloten om de locatie Vestersbos 4 niet voor onderwijshuisvesting in te zetten maar voor woningbouw.

Voorstel raad

Wij stellen voor om dit resultaat eind 2023 af te sluiten.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2023

Gemeenschappelijke regeling

Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.

1.019

Verplichte beleidsindicatoren (BBV)

Beleidsindicatoren

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting 2023

Realisatie
2023

Verschil

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2022

5,00

1,20

1,30

Toelichting

De genoemde waarden hebben betrekking op schooljaar 2021-2022. De definitieve cijfers over schooljaar 2022-2023 worden pas in de loop van 2024 gepubliceerd.
In schooljaar 2021-2022 was het aantal absoluut verzuimers in Zevenaar 1,20 op 1.000 leerlingen, en daarmee lager dan het Gelderse gemiddelde (5,0) en het landelijk gemiddelde (4,2). Waar we eerder een aantal jaren achtereen een (lichte) stijging zagen in absoluut verzuim, lijkt nu weer een daling ingezet te zijn. We blijven monitoren of dit een incidentele of structurele daling is.

Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2022

22,00

33,00

32,00

Toelichting

De genoemde waarden hebben betrekking op schooljaar 2021-2022. De definitieve cijfers over schooljaar 2022-2023 worden pas in de loop van 2024 gepubliceerd.
In schooljaar 2021-2022 was het aantal relatief verzuimers in Zevenaar 33 op 1.000 leerlingen, en daarmee hoger dan het Gelderse gemiddelde (22) en het landelijk gemiddelde (24). Een oorzaak kan zijn dat scholen in Zevenaar meer en sneller verzuim melden bij de leerplichtambtenaar. We monitoren deze ontwikkelingen, en blijven investeren in het vroegtijdig melden van verzuim door scholen en inzet op preventie.

Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)

2023

2,20

2,50

1,70

2,50

0,80

Toelichting

In schooljaar 2022-2023 zien we een stijging van het percentage voortijdig schoolverlaters, in lijn met de regionale en landelijke toename in VSV. De percentages voor Zevenaar (2,50%) liggen weliswaar heel iets hoger dan het Gelderse (2,20%) en landelijke (2,40%) gemiddelde, maar wijken niet opvallend af.
De stijging in VSV is onder meer te verklaren als gevolg van de coronaperiode. Tijdens de lockdowns en schoolsluitingen werden overgangs- en exameneisen versoepeld, waren er beperkte mogelijkheden voor studie- en loopbaanoriëntatie, en bleven leerlingen langer op school bij gebrek aan alternatieven. Het gevolg daarvan is dat meer jongeren een niet-passende opleiding zijn gaan volgen en nu door gebrek aan motivatie en/of leerniveau alsnog uitvallen. De krapte op de arbeidsmarkt werkt bovendien groenpluk in de hand. Jongeren komen relatief makkelijk aan het werk en voelen vervolgens niet altijd de noodzaak om hun opleiding af te maken. Samen met het Regionaal Bureau Leerlingzaken en de MBO-scholen in de regio monitoren we deze ontwikkelingen nauw, en worden voortijdig schoolverlaters actief benaderd voor ondersteuning naar een passende opleiding of leer-werktraject.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27