Paragrafen

Lokale heffingen

Algemeen

Inleiding

De lokale belastingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende belastingen, heffingen en retributies. De lokale belastingen bestaan uit algemene belastingen, bestemmingsheffingen en retributies. De opbrengsten van de algemene belastingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.

In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.

Beleid

U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2022 gelden de volgende uitgangspunten:

  • De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze heffingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals marktgelden en lijkbezorgingsrechten, zien wij af van volledige kostendekking;
  • Het te hanteren inflatiepercentage voor 2023 is 2,3% (raming CPB);
  • De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals afvalstoffen- en rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene heffingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het gros van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken.

Beleidskaders

Een essentieel kader is de beperking dat lokale belastingen en heffingen niet afhankelijk gemaakt mogen worden van inkomen, winst of vermogen. Inkomenspolitiek is voorbehouden aan het Rijk. De specifieke beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen

Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen.

Opbrengsten

Bedragen x € 1.000

Belastingen en heffingen

Begroting primitief 2023

Begroting na wijziging 2023

Realisatie 2023

Verschil

Belastingen

Belasting op eigendom woningen

8.047

8.162

8.159

-3

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven

4.818

5.948

5.795

-153

Precariobelasting

35

35

35

0

Precariobelasting kabels en leidingen

0

0

0

0

Reclamebelasting

105

105

115

10

Toeristenbelasting

382

382

367

-15

Parkeerbelasting - parkeergelden

1.063

893

943

50

Parkeerbelasting - parkeervergunningen

93

93

131

38

Totaal belastingen

14.543

15.618

15.545

-73

Heffingen (excl. reservemutaties)

Leges - burgerzaken

103

103

110

7

Leges - paspoorten en rijbewijzen

253

383

380

-3

Leges - opstellen en handhaven APV

56

56

56

0

Marktgelden

36

36

27

-9

Afvalstoffenheffing

3.621

3.496

3.677

181

Lijkbezorgingsrechten

150

150

133

-17

Leges - omgevingsvergunningen

951

791

1.583

792

Leges - ruimtelijke ordening

16

16

25

9

Leges - welstand

43

43

88

45

Rioolheffing

5.044

4.403

4.863

460

Totaal heffingen (excl. reservemutaties)

10.273

9.477

10.942

1.465

Totaal belastingen en heffingen

24.816

25.095

26.487

1.392

Overzicht kostendekkendheid

Heffingsoort
(bedragen x € 1.000)

Begroting 2023

Rekening 2023

Taakveld

Over head

Baten

Dekkings %

Taakveld

Over head

Baten

Dekkings %

Afvalstoffenheffing

3.498

123

3.621

100%

3.769

72

3.841

100%

Rioolheffing

4.280

763

5.044

100%

4.292

765

5.057

100%

Lijkbezorging

291

170

150

33%

273

170

133

30%

Marktgelden

33

17

36

72%

53

17

27

38%

Leges:

Titel 1 Algemene dienstverlening

314

152

399

86%

519

281

490

61%

Titel 2 Omgevings- vergunningen

563

469

1.081

105%

589

344

1.614

173%

Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn

13

12

23

93%

117

104

47

21%

Totaal leges

889

633

1.503

99%

1.225

730

2.151

110%

Lokale lastendruk

Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland, het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), op Waar staat je gemeente en via de Lokale Lastenmeter.

Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden op basis van de publicatie van COELO. De gemiddelde lastendruk is een zo'n goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de lastendruk iets afwijken van andere publicaties.

Belastingsoort

2022

2023

Afvalstoffenheffing

185

183

OZB eigendom woning

407

405

Rioolheffing

233

233

Kwijtschelding en oninbaar

Inleiding
Inwoners die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Beleid
Uw raad is bij de kwijtschelding gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (onder meer de Invorderingswet 1990). De gemeente heeft slechts een beperkte beleidsvrijheid.
Binnen deze beperkte beleidsvrijheid heeft uw raad in haar Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen o.a. bepaalt voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en maakt uw raad gebruik van de mogelijkheid het percentage van de kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen rond of op 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking kan komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding.

Kengetallen
Aantal kwijtscheldingsverzoeken:
Geautomatiseerd toegekend: 389 aanslagbiljetten
Aantal handmatige verzoeken: 639
-   Waarvan 322 geheel of gedeeltelijk  toegekend
-   Waarvan 297 afgewezen
-   Waarvan   20 ingetrokken/retour       

Aantal vorderingen oninbaar en op welke gronden:
In 2023 zijn er ongeveer 350 vorderingen over de heffingsjaren tot en met 2023 oninbaar geleden.   
De gronden waarop een vordering oninbaar kan worden geleden zijn:
-   Op voorstel van de deurwaarder, geen verhaalsmogelijkheden;
-   Overleden, erfgenamen niet traceerbaar;
-   Oninbaar schuldhulpverlening;
-   Oninbaar failliet;
-   Oninbaar Vertrokken onbekend waarheen.

Aantal vorderingen overgedragen aan deurwaarder in 2023: 1122

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27