Wat hebben we gedaan?
1.1 Bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit | |
1.1.1 Wij voorkomen dat jongeren overlast op straat veroorzaken en treden op tegen van overlast gevende en/of criminele jeugdgroepen | 2022-2026 |
---|---|
We zetten in op preventief jongerenwerk buiten de organisatie (outreachend) in Zevenaar. Dit jongerenwerk houdt in dat de jongerenwerkers ondersteuning bieden binnen de leefwereld van de jongeren. In 2022 start een pilot jongerenwerk op straat. Dit wordt in 2023 geëvalueerd. Bij preventief beleid kijken we ook naar maatregelen om te voorkomen dat jongeren overlast veroorzaken. Voldoende speel- en sportvoorzieningen en locaties voor het organiseren van activiteiten voor jongeren kunnen preventief werken en overlast elders beperken of voorkomen. Voor de aanpak van overlast veroorzakende en/of criminele jeugdgroepen werken we samen met betrokken partijen op basis van het in 2022 afgesproken convenant. Gezien de ontwikkeling van de problematiek met overlast veroorzaakt door jeugdigen in onze gemeente willen we, naast het outreachend jongerenwerk, de inzet van jeugdboa's onderzoeken. Een jeugdboa richt zich specifiek op jeugdigen en de daarbij horende overlast. De inzet van een jeugdboa gaat een stap verder dan het jongerenwerk en kan een repressief karakter aannemen. De jeugdboa kan handhavend optreden. In 2023 start een pilot met de inzet van jeugdboa’s. Belangrijk hierbij is dat we deze problematiek vanuit inhoud en bestuurlijk-ambtelijke inzet integraal benaderen vanuit beide prevalente belangen: zorg voor onze jongeren en zorg voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Jongerenwerk en jeugdgroep Pilot jeugdboa's | ||||
1.1.2 Wij zetten in op het terugdringen van meldingen van personen met verward gedrag en betere begeleiding naar passende hulp | 2022-2024 | |||
---|---|---|---|---|
Er kan sprake zijn van ordeverstorend verward gedrag bij bepaalde ziektebeelden, verslavingsproblematiek of andere onderliggende psychosociale problemen. De verbinding tussen zorg en veiligheid is van cruciaal belang voor het integraal bieden van ondersteuning voor kwetsbare inwoners met multiproblematiek en begeleiding naar passende hulp. We beschrijven onze integrale aanpak op het gebied van preventie en dienstverlening in een lokaal plan kwetsbare inwoners. Dit doen we samen met maatschappelijke partners, ervaringsdeskundigen en (vertegenwoordigers van) inwoners. Lokaal richten we ons op voorzieningen als respijtzorg en tijdelijke opvang. We werken daarbij via de lijn: voorkomen en signaleren – dienstverlening – toezicht en handhaving. Regionale voorzieningen gelden als vangnet. Veiligheid en handhaving is het sluitstuk van de keten. We werken samen met de politie indien er sprake is van verstoring van de openbare orde en veiligheid, maar ook wanneer er sprake is van zorgvragen die door politie geconstateerd worden. Vanuit deze samenwerking zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlast gevende personen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | ||
Er is door personele wisselingen nog geen lokaal plan kwetsbare inwoners. Dit plan is eind 2023 opgepakt. Wel is er door de inzet van onze procesregisseurs een goede koppeling gekomen tussen zorg en veiligheid. De regisseurs voeren procesregie op complexe domein overstijgende casuïstiek. De pilot procesregisseurs wordt wegens succes in 2024 omgezet in een vaste bezetting. | ||||
Voorstel raad | ||||
In de eerste helft 2024 ronden we het lokale plan af. Aan de hand van dit plan zetten we in op verschillende interventies om de meldingen van personen met verward gedrag en/of onbegrepen gedrag terug te dringen. Daarnaast werken we via de pilot wijk GGD’er het komende jaar aan (meer) preventie binnen zorg en veiligheid en aan een betere begeleiding van personen met verward gedrag naar passende hulp. | ||||
1.1.3 Wij vergroten en bewaken de veiligheid en leefbaarheid in alle kernen | 2022-e.v. | |||
---|---|---|---|---|
Samen met onze inwoners werken we aan een omgeving waarin iedereen zich veilig voelt. Thuis en op straat, in het dorp en de stad én in het buitengebied. We werken hiervoor samen met partners vanuit het werkveld, zoals de politie en partners vanuit het RIEC-verband. Het RIEC is het Regionale Informatie- en Expertise Centrum dat zich richt op bestrijding van ondermijnende criminaliteit. We zorgen voor een veilige en prettig leefbare gemeente. Hierbij hebben we een aantal speerpunten:
Regionaal, vanuit het RIEC, maar ook door de Provincie Gelderland wordt geïnvesteerd in de aanpak van ondermijning op verschillende vlakken. Willen we hiervan profiteren dan is nu het moment om hieraan deel te nemen. Zo zijn we gestart met Ariadne (aanpak vakantieparken). Er is een Districtelijk ondermijningsteam ingesteld dat kan ondersteunen bij integrale controles en is er een platform veilig ondernemen actief, dat zich specifiek richt op het buitengebied. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Kernteam Ondermijning Beleidsregel drugshandel op straat Training Zevenaar Academie | ||||
1.2 Met toezicht en handhaving inzetten op naleving van de regelgeving | ||||
1.2.1 Wij vergroten de zichtbaarheid van de boa's in buurten en wijken en werken aan het verhogen van het veiligheidsgevoel | 2023-2023 | |||
---|---|---|---|---|
Boa’s zijn beter zichtbaar in buurten en wijken en zijn voor inwoners goed bereikbaar. Door capaciteitsuitbreiding is er meer handhavingsinzet, aansturing en informatieanalyse. Dit resulteert in een veiligere leefomgeving door verbeterde samenwerking intern (Openbare Orde & Veiligheid en Sociaal Domein) en met de politie. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |
De capaciteitsuitbreiding voor de boa's is in 2023 ingevuld. Met deze uitbreiding is het mogelijk om meer zichtbaar te zijn in buurten en wijken en waarbij de boa's meer toezicht kunnen uitoefenen in de openbare ruimte. Met de capaciteitsuitbreiding is het daarnaast mogelijk gemaakt om meer controles uit te voeren naar aanleiding van binnengekomen meldingen en controles op verleende vergunningen. In het Handhavingsuitvoeringsprogramma van 2023 is hier ook rekening mee gehouden. | |||
Voorstel raad | |||
Wij stellen voor dit resultaat af te sluiten. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|
Gemeenschappelijke regeling
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM) | De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden. | 4.483 |
---|---|---|
Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
Beleidsindicatoren | ||||||||
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting 2023 | Realisatie | Verschil |
---|
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 1,10 | 0,60 | 0,50 | 0,60 | 0,10 | |||
Toelichting | Het aantal woninginbraken is in Zevenaar al bijzonder laag. Samen met de politie en buurtwhatsappgroepen is hier de afgelopen jaren op geïnvesteerd. We hopen het aantal woninginbraken voor Zevenaar zo laag mogelijk te houden. |
Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit (aantal per 10.000 inwoners)
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 3,40 | 2,30 | 2,50 | 2,30 | 0,20 | |||
Toelichting | Zevenaar scoort onder het Gelders gemiddelde. Toch zouden we graag zien dat het aantal geweldmisdrijven blijft afnemen. |
Politieregistraties overlast door verward persoon (aantal per 10.000 inwoners)
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 5,20 | 3,30 | 4,00 | 3,30 | 0,70 | |||
Toelichting | Zevenaar zit onder het Gelders gemiddelde. Wij streven ernaar om dit de aankomende jaren vast kunnen houden. |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2022 | 7,00 | 5,00 | 9,00 | |||||
Toelichting | Bureau Halt kan voor jongeren een passende straf zijn. Het is goed dat we als gemeente kunnen doorverwijzen naar Halt. |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2023 | 2,10 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | 0,00 | |||
Toelichting | In 2023 zien we een daling in de cijfers. We hopen dit lage cijfer de aankomende jaren vast te houden. |