Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

265

828

640

-188

Lasten

6.378

7.415

6.708

707

Resultaat voor bestemming

-6.112

-6.587

-6.068

519

Mutaties reserves

Baten

52

753

503

-250

Lasten

0

501

501

0

Totaal mutaties reserves

52

252

2

-250

Resultaat na bestemming

-6.060

-6.335

-6.066

269

Verschillenanalyse

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer - Advies en begeleiding project A12/A15
In de 1e voortgangsrapportage 2023 is een bestemmingsreserve van € 500.000 gevormd voor advies en begeleiding project A12/A15. Door het uitblijven van een uitspraak van de Raad van State heeft er nog geen uitname uit de bestemmingsreserve plaatsgevonden. Een voordeel in 2023 van € 250.000.

Lasten

250.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Gronddepot Methen
Op het gronddepot aan de Methen wordt grond samengevoegd op basis van bodemkwaliteit en opgebulkt tot grote partijen in diverse kwaliteitsklassen. Jaarlijks voert de gemeente de klasse schoon grond af. Deze grond is milieuhygienisch schoon maar bevat veel bijmenging. De kosten die hiermee gepaard gaan bestaan uit, de keuringskosten voor inname van de grond, de machinekosten voor verplaatsen en in depot zetten van de grond en de keuringskosten voor de gehele partij en afvoer van de grond naar de eindbestemming. Als gevolg van de hoeveelheid werkzaamheden met grond dit jaar bijvoorbeeld afkomstig van het aanbiedstation, bermonderhoud, wegen en plantsoenen door de hele gemeente zijn de lasten als baten meer dan begroot. Bij de lasten een nadeel van € 33.000.  

Lasten

-33.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer  - Openbare verlichting
De elektriciteitskosten zijn lager dan op basis van de prijsstijging in 2023 werd verwacht. Er is sprake van een voordeel van € 151.000.

Lasten

151.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Straatreinigen
Reinigingsdienst De Liemers (RDL) heeft op basis van haar tussenrapportage in 2023 de bijdrage aan de gemeente verhoogd. Deze verhoging bedraagt € 21.000. Voor straatreiniging stijgen de kosten met € 70.000 ten opzichte van vorig jaar. Dit verklaart de hogere lasten (€ 91.000) ten opzichte van de begroting.  

Lasten

-91.000

N

S

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
Door capaciteitsproblemen is in 2023 geen vervolg gegeven aan het onderzoek ‘De potentie van deelmobiliteit’. Met de actualisatie van de mobiliteitsvisie, waar vervoer op maat een prominentere plek krijgt, werken we in 2024 en 2025 toe naar een toepassing van vervoer op maat. Hier spreken we de subsidie Sterk Bestuur voor aan. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 278.000.

Lasten

278.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Gronddepot Methen
Op het gronddepot aan de Methen wordt grond samengevoegd op basis van bodemkwaliteit en opgebulkt tot grote partijen in diverse kwaliteitsklassen. Jaarlijks voert de gemeente de klasse schoon grond af. Deze grond is milieuhygienisch schoon maar bevat veel bijmenging. De kosten die hiermee gepaard gaan bestaan uit de keuringskosten voor inname van de grond, de machinekosten voor verplaatsen en in depot zetten van de grond en de keuringskosten voor de gehele partij en afvoer van de grond naar de eindbestemming. Als gevolg van de hoeveelheid werkzaamheden met grond dit jaar bijvoorbeeld afkomstig van het aanbiedstation, bermonderhoud, wegen en plantsoenen door de hele gemeente zijn de baten maar ook de lasten meer dan begroot. Bij de baten een voordeel van € 48.000.

Baten

48.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Straatreinigen
Er is een nieuwe vergoedingsregeling waarbij vanuit de producenten via Stichting Afvalfonds Verpakkingen een bijdrage wordt geleverd aan het opruimen en verwerken van wegwerpplastic in het zwerfafval. Deze is in 2023 nog niet begroot en voor 2024 nemen we dit in de begroting op. Dit levert een voordeel op van € 33.000.

Baten

34.000

V

S

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor het project 'verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat' worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 278.000

Baten

-278.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
De gemeente krijgt een vergoeding van nutsbedrijven wanneer er ten behoeve van nieuwe aanleg of schades van nutsbedrijven wegen of trottoirs aangetast worden. Ook krijgen we een vergoeding voor de aanleg van nieuwe inritten. Deze ontvangsten voegen we aan de voorziening wegen toe, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn € 100.000 hoger uitgevallen dan begroot.

Baten

100.000

V

I

2.2 Verkeer en vervoer - Parkeerbeheer
Op parkeerbeheer is in 2023 een voordeel ontstaan van € 34.000. De kosten van geldinzameling zijn € 19.000 lager, voornamelijk doordat in het verleden een goedkoper contract is afgesloten. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud van de centrumafsluiting € 17.000 lager. Samen met verschillen op diverse andere budgetten resteert per saldo een voordeel van € 34.000. Dit voordeel is grotendeels structureel.

Lasten

34.000

V

S

0.10 Onttrekkingen reserves - Advies en begeleiding project A12/A15
In de begroting is rekening gehouden met een onttrekking uit de bestemmingsreserve van € 250.000. De werkelijke onttrekking bedroeg € 0. Dit levert een nadeel op van € 250.000.

Baten

-250.000

N

I

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

26.000

V

I

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27