Sport, cultuur en recreatie

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

5.1 Werken aan een doelmatiger subsidiebeleid

5.1.1 Wij benutten subsidies beter om onze beleidsdoelstellingen te bereiken

2023-2026

Wij gaan subsidie gerichter inzetten om gemeentelijke beleidsdoelen te bereiken en sturen daarmee als gemeente op de gewenste maatschappelijke effecten. Daarnaast verbeteren we de vindbaarheid en rechtmatigheid van onze subsidies. Vanaf 2023 herzien wij daartoe stapsgewijs onze subsidiesystematiek als beleidsontwikkeling daar aanleiding toe geeft. Wij streven er naar dit proces in 2026 af te ronden. Met ingang van 2023 herzien wij de bezuinigingstaakstelling voor culturele festivals.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We werken toe aan een doelmatiger en rechtmatiger subsidiebeleid enerzijds, anderzijds passen we onze werkprocessen aan zodat het aanvragen van een subsidie eenvoudiger, sneller en duidelijker kan. Op woensdag 6 september 2023 namen wij u mee tijdens een informatieve raadsbijeenkomst over de voortgang. We verwachten in 2024 dat de nieuwe regeling gereed is.

5.2 Stimuleren van sport- en beweegdeelname voor verschillende doelgroepen

5.2.1 Wij verhogen de sport- en beweegdeelname

2022-2026

We voeren de onderdelen van de Beleidsnota Sport en Bewegen 2021-2028 uit. We stimuleren senioren en kwetsbare groepen om meer te bewegen en hun leefstijl gezonder te maken. Daarvoor zetten we onder meer de combinatiefunctionarissen in, middels de opdrachtverlening aan Ataro. We richten ons speciaal op die groep waarbij voldoende bewegen kan voorkomen dat zij intensievere zorg en ondersteuning nodig hebben in de toekomst.
Ook stimuleren we de ontwikkeling en deelname aan programma’s die gericht zijn op een gezonde leefstijl. Hiervoor werken wij samen met zorgverleners, sport- en beweegaanbieders, dorps- en buurthuizen, verzorgingshuizen en belangenorganisaties. Tevens continueren we de inzet van de Gelrepas en de samenwerking met Stichting Leergeld De Liemers om financiële drempels om te gaan sporten zoveel mogelijk weg te nemen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het stimuleren van sport- en beweegdeelname staat centraal in de Beleidsnota Sport en Bewegen. Sport en bewegen heeft ook een prominente plek in de nieuwe Brede SPUK vanuit het Rijk met als onderleggers o.a. het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Lokaal SportAkkoord (LSA). Doel van de Brede SPUK is een samenhangende lokale aanpak ontwikkelen op het gebied van gezondheid, sport en bewegen én sociale basis. Hierin ligt de focus op preventie wat we op lokaal niveau vertalen naar de kwetsbare doelgroepen qua sportdeelname: ouderen, jonge kinderen, jongeren en inwoners met een lage sociaal economische status (SES), o.a. via de Gelrepas. Onze combinatiefunctionarissen voeren programma's uit gericht op deze doelgroepen om hen blijvend aan het sporten en bewegen te krijgen.
Met Sportbedrijf Ataro is een dienstverleningsovereenkomst (DVO) overeengekomen m.b.t. de inzet van de zogenaamde combinatiefunctionarissen ten behoeve van het stimuleren van sport- en beweegdeelname.

5.2.2 Wij promoten het sportaanbod

2023-2026

We leggen verbindingen tussen scholen en sportverenigingen en zorgen dat kinderen kennismaken met het lokaal sport- en beweegaanbod. Hier zetten we onder andere onze combinatiefunctionarissen voor in, middels de opdrachtverlening aan Ataro. Ook faciliteren we sportverenigingen bij het zichtbaar maken en promoten van kennismakingsactiviteiten voor kinderen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het team Sportservice (combinatiefunctionarissen) van Ataro B.V. staat in contact met scholen, sportverenigingen, kinderopvang, welzijnsorganisaties en zorgaanbieders. Ook zorgt Ataro B.V. voor vakantieactiviteiten, verenigingsondersteuning en brengen ze het al sportaanbod in de gemeente samen op hun website. We werken toe naar één sportloket waar vraag en aanbod bij elkaar komen. We zijn in overleg met Ataro om dit sportloket verder vorm en inhoud te geven.

5.2.3 Wij maken sportpark Hengelder toekomstbestendig

2023-2026

Het initiatief van de verenigingen op Hengelder voor de vernieuwing van het sportpark ondersteunen wij. Wij faciliteren daartoe onder voorwaarden de procesbegeleiding op basis van nader te maken afspraken, zodat zij hun plannen verder kunnen uitwerken. In samenspraak met de verenigingen voeren wij tevens een locatieonderzoek uit waarbij wij meerdere opties voor een toekomstige plek voor de sportactiviteiten beoordelen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het proces rondom de mogelijke herontwikkeling van sportpark Hengelder is gaande. De doelen zijn om het park multifunctioneler en toekomstbestendiger te maken, o.a. door meer samenwerking tussen de sportaanbieders, ruimte voor ongeorganiseerd sporten en verbindingen met andere sectoren. Ook kan het sportpark met een herinrichting duurzaam worden vernieuwd. In de planontwikkeling nemen we mee de realisatie van een zorglocatie-gebouw (preventie, gezonde leefstijl en bewegen centraal) en een centrum voor uniek sporten, waardoor een multifunctioneel en toekomstbestendig sportpark kan ontstaan
De komende periode werken we verschillende onderdelen verder uit, waarbij de financiële analyse een prominente rol vormt. Het gaat hierbij zowel om de situatie waarin alles hetzelfde blijft als om de scenario's voor de herinrichting. Verder is er nog een aantal andere onderwerpen die verdere uitwerking behoeven, zoals de multifunctionele accommodatie, groenvoorzieningen en de verkeersrouting.
Dit resulteert in een uitgewerkt voorstel aan uw raad waarin alle kosten duidelijk zijn uitgewerkt, zodat u een keuze kunt maken tussen de verschillende uitgewerkte scenario's. Dit leggen we eind 2024 aan u voor.

5.2.4 Wij willen vitalere sportverenigingen en sportaanbieders

2023-2026

Sportverenigingen en sportaanbieders faciliteren wij bij vraagstukken rondom ontwikkelingen in de samenleving. De Rijksoverheid heeft gemeenten gevraagd een eigen lokaal sportakkoord op te stellen. Hierin stemmen lokale sportaanbieders, onderwijs- en zorginstellingen en de gemeente met elkaar af hoe er meer mensen een leven lang kunnen genieten van sport en bewegen. Wij geven uitvoering aan het in 2021 vastgestelde lokale sportakkoord.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

'Vitale sportverenigingen en sportaanbieders' is een pijler in het gemeentelijk sportbeleid waar uitvoering aan wordt gegeven via het Lokaal Sportakkoord Zevenaar. Voor 2024 staat herijking van het Lokaal Sportakkoord op de agenda. Na deze herijking gaan we aan de slag met een aantal aandachtspunten: het concretiseren van de ambities, aanpassen van de organisatiestructuur en het opnieuw betrekken van de partners.

5.2.5 Wij stimuleren aangepast sporten

2023-2026

We blijven Uniek Sporten ondersteunen. Wij onderzoeken of wij via ons subsidiebeleid en door verdere samenwerking met verenigingen, zorgaanbieders en het onderwijs, aangepast en inclusief sporten verder kunnen stimuleren.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We voeren periodiek overleg met Sportbedrijf Ataro B.V.
Uniek Sporten zorgt voor een structurele samenwerking. Er wordt continu gekeken naar kansen en mogelijkheden op lokaal niveau als aanvulling op de regionale inzet van Uniek Sporten. We zijn voornemens om in 2024 een Centrum voor Uniek Sporten mee te nemen in de planontwikkeling van herinrichting van sportpark Hengelder.

5.3 Stimuleren van het behoud van cultureel erfgoed en een goed aanbod van culturele voorzieningen

5.3.1 Wij stellen een Beleidsnotitie Erfgoed op en geven hier uitvoering aan

2023-e.v.

Bij het opstellen van een Beleidsnotitie Erfgoed betrekken wij actief onze inwoners, ondernemers en instellingen. Het doel van deze beleidsnotitie is behoud van het cultuurhistorisch erfgoed. In de notitie nemen wij een harmonisatie met het Gelders Eiland mee (inventariseren en aanwijzen van monumenten), we wijzen mogelijk Post’65 monumentale objecten aan, zetten in op het verduurzamen en herbestemmen van monumentaal erfgoed en we bepalen hoe we het erfgoed vermarkten.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Er is een plan van aanpak opgeleverd voor het opstellen van herzien erfgoedbeleid. Op basis hiervan is in december 2023 het aanbestedingstraject in gang gezet.

5.3.2 Wij stellen de herziene Archeologische Beleidskaart Zevenaar en een parapluplan Archeologie Zevenaar vast

2023-e.v.

In 2022 hebben wij een herziene archeologische beleidskaart opgesteld. Deze kaart vervangt de verouderde kaarten van de voormalige gemeenten Zevenaar en Rijnwaarden. De conceptkaart is ter consultatie voorgelegd aan inwoners en ondernemers in Zevenaar. De reacties nemen we mee in het bestemmingsplan buitengebied Gelders Eiland. Voor het noordelijke deel van de gemeente en de kernen van het Gelders Eiland stellen we een parapluplan (omgevingsplan) Archeologie op.
De beleidskaart Archeologie Zevenaar is een bouwsteen voor de Omgevingsvisie.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Op 1 maart 2023 is door de raad het archeologisch beleid vastgesteld. Er is inmiddels een concept parapluplan Zevenaar opgesteld die de inspraakprocedure is ingegaan.

5.3.3 Wij stellen een Individueel Management Plan De Neder-Germaanse Limes, Herwen-De Bijland op en geven hier uitvoering aan

2022-e.v.

In 2022 stellen wij het Individueel Management Plan (IMP) vast. Het opstellen van een IMP vloeit voort uit de werelderfgoedstatus van de Neder-Germaanse Limes. Het doel van het managementplan is het beschermen, behouden en duurzaam onderhouden van de site. Ambities met betrekking tot onder andere educatie, publieksbereik, vrijetijdseconomie en de vindplaats Herwen-Hemeling zijn onderdeel van het plan.

Op basis van het IMP voeren we elk jaar een Werelderfgoedgesprek met de Nederlandse Limes Samenwerking (NLS) en de provincie, gecombineerd met een schouw. Tijdens dit gesprek wordt de stand van zaken en realisatie van de ambities en doelen van het plan besproken.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

Het college heeft 10 januari 2023 het IMP (versie oktober 2022) vastgesteld en de raad geïnformeerd door middel van een raadinformatiebrief. Een gesprek met de Nederlandse Limes Samenwerking (NLS) heeft nog niet plaatsgevonden. Initiatiefnemer hiervan is de NLS.

Voorstel raad

Kennisnemen van de vertraging.

5.3.4 Wij zetten in op doorontwikkeling van de Turmac Cultuurfabriek

2022-2026

Wij stimuleren activiteiten in de Turmac Cultuurfabriek (TCF), zowel van gebruikers als van derden. Het doel is een bruisende ontmoetingsplek met een collectief programma voor Zevenaar en de Liemers. We zetten in op een financieel zo gezond mogelijke exploitatie, waarbij we rekening houden met de valse start in de coronaperiode. Voor het beheer onderzoeken we nieuwe mogelijkheden.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Bijsturing raad

Volgens plan

Volgens plan

In 2023 hebben wij extra financiële middelen gekregen voor een evaluatie over het gebruik van de Turmac Cultuurfabriek (TCF). Deze evaluatie is afgerond. Op basis van de conclusies en adviezen stellen we een plan op en werken we hieraan verder.

5.3.5 Wij zetten in op doorontwikkeling van de prestatieafspraken met Kunstwerk! en Filmhuis Zevenaar

2022-2026

Met prestatieafspraken geven wij richting aan de rol die Kunstwerk! speelt bij het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van onze inwoners. Wij hebben bijzondere aandacht voor activiteiten die bijdragen aan preventie en participatie. Ook stellen wij Kunstwerk! en Filmhuis Zevenaar in staat zich te blijven ontwikkelen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De prestatieafspraken met Kunstwerk! zijn verder in ontwikkeling, het beleidskader Kunstwerk! 2022-2025 wordt hierbij als kader gebruikt en zal voor 2024 en verder herijkt worden. Kunstwerk! zoekt meer de verbinding met overige spelers binnen de cultuursector in Zevenaar, bijvoorbeeld in de uitvoer van ‘Week van de ontmoeting’. Ook financieel is Kunstwerk! in 2023 verder bekeken. De bibliotheek is het bedrijfsonderdeel waar verdere aandacht en onderzoek nodig is om de uitvoer van de wettelijke taken te kunnen blijven doen. Dit onderdeel is ook een belangrijke pijler onder vele maatschappelijke taken die Kunstwerk! uitvoert in opdracht van de gemeente, denk hierbij aan spreekuren, Bibliotheek op School en de IDO (Informatiepunt Digitale Overheid) punten.

De gemeente is in gesprek met het Filmhuis om te kijken naar de professionalisering van de organisatie, waarbij positionering, programmering en de maatschappelijke rol centraal staan.

5.4 Optimaliseren van het aanbod van toeristisch-recreatieve voorzieningen

5.4.1 Wij voeren het Beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 uit

2022-2030

Het Beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 vormt de basis van onze ambities, doelstellingen, resultaten en dus werkzaamheden op het gebied van recreatie en toerisme. Door in te zetten op vrijetijdseconomie willen wij een bijdrage leveren aan het aantrekkelijker maken van de gemeente Zevenaar als woon- en vestigingslocatie en meer werkgelegenheid in de sector. Om dit te bereiken, hebben wij doelstellingen geformuleerd. We willen meer tevreden inwoners over de mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding, een toename van bestedingen door toeristen en recreanten en een groei van het aantal overnachtingen. Ook willen we meer tevredenheid over het ondernemersklimaat voor toeristisch-recreatieve ondernemers en een toename van het aantal dagtoeristen.
Daarnaast vinden wij het van groot belang dat we goed omgaan met onze recreatiegebieden. Om deze reden zijn we tegen nieuwe plannen voor zonneparken in deze gebieden.

De resultaten behalen wij binnen de volgende taakvelden:

  1. Toeristische infrastructuur (paden, (kunst-)routes, bewegwijzering): bijvoorbeeld het bereikbaar maken van onze recreatie- en belevingsgebieden, zoals de Rijnstrangen.
  2. Ontwikkeling van aanbod voor dag- en verblijfsrecreatie: bijvoorbeeld het zichtbaar maken van cultuurhistorie, evenementenbeleid, accommodatiebeleid en thematische routes.
  3. Samenwerking en kwalitatief & innovatief ondernemerschap: bijvoorbeeld het oprichten van een Toeristisch Platform voor de Liemers en het ondersteunen van ondernemers met goede toeristisch-recreatieve plannen.
  4. Marketing, informeren & inspireren: goed en toekomstgericht gastheerschap, zowel op Zevenaars als Liemers niveau, promoot ons gebied voor zowel eigen inwoners als bezoekers van buiten de regio.

Wij monitoren het beleidskader vrijetijdseconomie in 2023. Jaarlijks stellen wij een uitvoeringsagenda op, waarin activiteiten op de bovenstaande taakvelden worden uitgevoerd.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

a.         Toeristische infrastructuur (paden, routes, bewegwijzering):
We openden het klompenpad Pannerdensche Waard op 15 september. Er is gewerkt aan de voorbereiding van de realisatie van het klompenpad Giessepad en het kinderklompenpad Giesbeek.
Het project 'toevoegen voorzieningen in de openbare ruimte langs toeristische routestructuren' hebben wij in 2023 afgerond. Veel bankjes, picknickplaatsen, fietsparkeerbeugels en aanlandplaatsen voor paarden zijn vervangen en/of nieuw geplaatst. Voorbereidingen zijn getroffen voor het vervangen en nieuw plaatsen van een aantal toeristische informatieborden.
We hebben samenwerkingsovereenkomsten gesloten voor de veerpontjes bij Lathum en Pannerden-Millingen.

b.         Ontwikkeling van aanbod voor dag- en verblijfsrecreatie:
De vondst van het Romeinse tempelcomplex Herwen-Hemeling is aanleiding geweest voor twee exposities in het Liemers Museum, waaraan de gemeente een bijdrage heeft geleverd.
Het vorig jaar gemaakte Drusus Doeboek vindt gretig aftrek (bij scholen en andere geïnteresseerden) en hebben we daarom laten herdrukken.
We hebben samen met Erfgoed Gelderland en een bijdrage van de gemeente Duiven opdracht gegeven tot het schrijven van “De Liemers in de Romeinse tijd”, een cultuurhistorische onderlegger voor ruimtelijke en toeristische ontwikkelingen in de Liemers.
De gemeente heeft maatregelen getroffen voor het schoonhouden van de directe omgeving van De Romeinse Baadster en – mede op verzoek van de dorpsraad – verwijzingsborden geplaatst naar de Baadster.

Als Zevenaar speelden en namen wij (namens de Liemers) zowel bestuurlijk als ambtelijk een actieve rol in het proces om met de IJsselvallei en de GMR te komen tot een belevingsconcept rondom het derde waterverhaal van Nederland (“De Rivier, je kunt er niet omheen”). Wat daar een nauwe relatie mee heeft, is de verkenning naar een Rijnobservatorium. Deze hebben we afgerond.

Om nieuwe initiatieven voor verblijfsaccommodaties te kunnen beoordelen en als input voor de Omgevingsvisie, werkten we aan een verblijfsaccommodatiebeleid met een toetsingskader.
We hebben waar mogelijk positief geadviseerd over nieuwe verblijfsaccommodaties.
Wij adviseerden onze collega’s van beheer en uitvoering over de camperplaatsen bij Spijk, die eind 2023 gerealiseerd zijn.

De 4 door Rijkswaterstaat gefinancierde Kijkers langs het Pannerdensch Kanaal hebben we in juli onthuld. De 2 Zevenaarse kijkers gaan vooral over het leven in de Rijndelta en beheersing van het water, vroeger en nu.

Als ambtelijk stuurgroeplid van het Cultuur- en Erfgoedpact leverden we een actieve bijdrage aan de uitvoering ervan, waaronder het beoordelen van binnenkomende subsidieaanvragen.

Zie ook 5.4.2 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Ontspannen regio.

c.          Samenwerking en kwalitatief & innovatief ondernemerschap:
Het proces om (waarschijnlijk) te komen tot een toeristische platform voor de Liemers is nog gaande. Dit heeft een sterke relatie met het punt hieronder over marketing etc.
Het project IVN-cursus "Gastheer van het landschap" hebben we afgerond en we zijn als gemeente een aantal enthousiaste gastheren van het landschap rijker.

d.         Marketing, informeren & inspireren:
Via de Liemerse Ambassade is onder de vlag van Kijk verder in de Liemers gewerkt aan een nieuwe website ‘Kijk verder in de Liemers’, die in september officieel is gelanceerd.
Voorbereidingen zijn getroffen om een aantal toeristische informatiepunten in de Liemers te realiseren.
We hebben gewerkt aan de herziening, op regionaal en subregionaal niveau, van de opdracht aan TVAN (Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen) loopt.
Samen met een vertegenwoordiging van toeristisch-recreatieve ondernemers en organisaties zaten wij samen met Duiven/Westervoort in de campagneboard van TVAN.

e.         Doeltreffend beleid:
Samen met EZ hebben we de eerste Monitor economie & toerisme gepresenteerd.

5.4.2 Wij nemen deel aan de Groene Metropool Regio: opgave Ontspannen Regio

2022-2026

Wij nemen deel aan regionale samenwerking om doelstellingen te behalen die wij niet op lokale schaal kunnen bereiken. Binnen het programma Ontspannen Regio van de Groene Metropoolregio werken we aan een goede balans tussen groei in verstedelijking, mobiliteit en economie, leefbaarheid, duurzaamheid en levendigheid. Als Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen zetten we in op een vitale sector voor recreatie en toerisme. Ook werken we aan complete voorzieningennetwerken in centra (project Bruisende Binnensteden Krachtige Kernen) en versterken we onze waardevolle natuur, landschap, cultureel erfgoed en culturele infrastructuur.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We hebben meegewerkt (deelname begeleidingsgroep) in GMR-verband aan de Doelgroepanalyse Beleefbaar maken Romeins Verleden regio Arnhem-Nijmegen. Ook in GMR-verband zaten wij in de stuurgroep en begeleidingscommissie van het op te stellen Masterplan Romeins Verleden voor de regio Arnhem-Nijmegen (en deels rest van Gelderland). Tenslotte is het vitaliteitsonderzoek in GMR-verband naar dag- en verblijfsrecreatieve bedrijven afgerond.

5.5 Verbeteren van de leefbaarheid van de gemeente, in stad, dorp, wijk of straat

5.5.1 Wij zetten in op verduurzaming van dorpshuizen

2023-2026

De energielasten van de dorpshuizen willen we structureel naar beneden brengen.
Voor dorpshuizen in eigendom van stichtingen onderzoeken wij in 2023 welke geschikte verduurzamingsmaatregelen wij toe kunnen passen. De verduurzamingsplanning van ons eigen vastgoed is opgenomen in het Integraal Accommodatie Plan (IAP). Met het herijken van het IAP bekijken we of er ten aanzien van verduurzaming aanpassingen nodig zijn (zie ook 0.4.10 en 7.2.2).

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het onderzoek welke geschikte verduurzamingsmaatregelen ingezet kunnen worden loopt nog. Wij verwachten in het tweede kwartaal van 2024 hier meer over te kunnen berichten.

5.6 Bevorderen van de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte

5.6.1 Wij hebben meer aandacht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte

2022-2032

We vinden het belangrijk dat de openbare ruimte aantrekkelijk, schoon en van goede kwaliteit is. De gewenste kwaliteit willen we in een plan vastleggen. Dit geldt voor alle onderdelen van de openbare ruimte zoals bijvoorbeeld groen, wegen en openbare verlichting. Dit plan noemen we het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte 2022-2032 (IBOR). Het plan geeft inzicht in de huidige omvang, opbouw en kwaliteit van de openbare ruimte en de visie en doelstellingen die de gemeente heeft voor het verbeteren en beheren hiervan. De uitgangspunten in het plan:

  • De basis voor een goed beheer is op orde en achterstanden lopen we in.
  • Het beheer draagt bij aan het vergroten van de biodiversiteit.
  • De openbare ruimte is klimaatbestendig, aantrekkelijk en uitnodigend.
  • Het beheer is duurzaam en circulair.
  • We betrekken inwoners bij de inrichting van de openbare ruimte.

Het IBOR vormt de basis voor de verdere uitwerking in beheerplannen per onderdeel.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Op 19 oktober 2022 heeft de raad heeft het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte 2022-2032 vastgesteld. Inmiddels zijn ook alle beheerplannen per onderdeel van de openbare ruimte afgerond. Tevens hebben wij een integrale meerjareninvesteringsprogramma opgesteld. Op basis van deze plannen beheren, onderhouden en vervangen wij de openbare ruimte. De raad informeren wij periodiek over de voortgang en resultaten. In 2023 zijn de revitaliseringswerkzaamheden in Angerlo afgerond waarbij de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls heeft gekregen.

5.6.2 Wij vergroten de biodiversiteit

2023-2026

We willen meer soorten planten en dieren in onze gemeente. We moedigen inwoners aan om hier in hun eigen tuin aandacht aan te besteden. Als gemeente geven we het goede voorbeeld bij de keuze van ons plantmateriaal. Dit moet aantrekkelijk zijn voor vogels en insecten. We plaatsen voorzieningen voor dieren zoals nestkasten en zetten verder volledig in op ecologisch berm- en oeverbeheer. We gaan meer gefaseerd maaien. Waar mogelijk passen we sinusbeheer toe, een speciale manier van gefaseerd maaien. We maaien minder, maar vaker een deel van de bermen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De komende jaren geven we verder vorm aan ecologisch bermbeheer en aan een natuur inclusieve inrichting van de openbare ruimte. In 2023 zijn we gestart met het gefaseerd maaien van bermen. In het lopende werk en bij reconstructies nemen we plannen op met daarin meer ruimte voor vaste planten. Daarnaast hebben wij in samenwerking met Duiven en Westervoort extern opdracht gegeven om een Kansenkaart Biodiversiteit op te stellen. Het is de bedoeling dat bij geplande vervangingen van groenvoorzieningen en grootschalige revitalisering we rekening houden met het behouden en versterken van de biodiversiteit aan de hand van deze kansenkaart.

5.6.3 Wij breiden het aantal bomen uit

2023-2026

Voor elke nieuw geboren inwoner planten we een boom. Dit zijn er jaarlijks zo’n 400. Vierhonderd bomen per jaar vergen veel ruimte, die kunnen niet zomaar even geplant worden. Wij onderzoeken hoe we dit kunnen realiseren. Ook kappen we zo min mogelijk bomen. Als we toch een boom kappen, planten we een nieuwe terug. Bij het maken van herinrichtingsplannen kijken we of we extra bomen in het plan kunnen opnemen. We kiezen waar mogelijk boomsoorten die van nature in de gemeente voorkomen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Niet gestart

Niet gestart

De oproep om kritisch te kijken naar bezuinigingsvoorstellen om 2024 dekkend te krijgen, is voor ons aanleiding geweest de feitelijke start met een jaar uit te stellen. Bovendien is het vinden van een geschikte locatie voor de voorgestelde hoeveelheid bomen een lastige klus gezien de druk op de openbare ruimte vanuit verschillende programma’s en behoeftes. Dit vraagt om de nodige zorgvuldigheid in het proces en een meer langdurige inzet om een geschikte plek te vinden, zo nodig te verwerven en in te richten. In het eerste kwartaal 2024 ronden wij een locatieonderzoek af.

5.6.4 Wij bestrijden schadelijke planten

2023-2026

Planten die van nature niet in Nederland voorkomen en schadelijk zijn voor de natuur, mens of dier, bestrijden we. Een voorbeeld is de Japanse Duizendknoop. Wij doen dit door voorlichting aan inwoners te bieden als deze planten zich op privégrond bevinden. Als de planten in de openbare ruimte staan, gaat de gemeente deze intensief (laten) bestrijden.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het bestrijden van de invasieve exoten voortkomend uit Europese wetgeving krijgt de komende jaren veel aandacht. Voor de komende periode heeft de bestrijding van de Reuzenberenklauw en de Japanse Duizendknoop in de directe omgeving van tuinen prioriteit. In 2023 hebben we specifiek materieel aangeschaft. In het kader van de revitalisering van Angerlo hebben we de Japanse Duizendknoop bestreden.

5.6.5 Wij betrekken de samenleving bij de openbare ruimte

2023-2026

Inwoners, woningcorporaties, verenigingen en andere partners dagen we uit om samen met de gemeente iets moois te maken van de openbare ruimte. Nieuwe ideeën voor de openbare ruimte ondersteunen wij waar mogelijk. Binnen het IBOR-plan wordt ook aandacht besteed aan de participatie met de samenleving. Dit maakt weer onderdeel uit van het nog op te stellen gemeentebrede participatiebeleid.

Dit onderwerp staat op de raadsagenda. Binnen dit resultaat beschrijven we de reeds gemaakte voorbereidingen inzake, dan wel ons voornemen tot uitvoering. Dit onder voorbehoud van de uitkomsten van de behandeling van dit onderwerp door de raad.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Voor de grootschalige integrale vervangingen van de openbare ruimte passen wij een gedegen participatieproces toe. Daarnaast krijgt het afstemmen van belangen, intenties en gevoeligheden met de omgeving bij de voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden in de openbare ruimte extra aandacht in de vorm van omgevingsmanagement. De omgevingsmanager verbindt inwoners en partijen met elkaar en eisen en wensen van stakeholders aan (project) doelen van de gemeente. Daarbij besteden we ook aandacht aan een heldere en transparante terugkoppeling van opgehaalde informatie en geven wij aan wat we hiermee wel of niet gaan/kunnen doen.  Een concreet voorbeeld van de participatie bij de inrichting van de openbare ruimte in 2023 is de aanpassing van de speeltuin in Angerlo. Een klankbordgroep was betrokken bij het vaststellen van de randvoorwaarden. Alle inwoners van Angerlo hebben vervolgens hun voorkeur kunnen aangeven voor de daadwerkelijke inrichting via Zevenaar Verbindt.

5.6.6 Wij verbeteren speel- en ontmoetingsplekken

2023-2025

Wij onderzoeken de behoefte en gewenste spreiding voor speel- en ontmoetingsplekken voor jong en oud. We leggen hierbij ook een relatie met de aanpak van overlast door jongeren. In een nog op te stellen Nota Speelplekken brengen wij de fysieke speel- en ontmoetingslocaties in kaart. We kijken daarbij in ieder geval naar een goede verdeling tussen en binnen de kernen, de (natuurlijke) inrichting van de speel- of ontmoetingsplek en of iedereen (ook kinderen met een beperking) hier kan spelen of verblijven. In iedere inspectieronde van de speelplekken toetsen we standaard op die uitgangspunten. In het kader van de herinrichting Angerlo gaan we een speelplek inrichten met deze uitgangspunten. Dit kan als voorbeeld dienen voor de nog op te stellen Nota Speelplekken.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Door middel van een raamovereenkomst hebben wij voor 2 jaar (met optie tot verlenging met nog eens 2 jaar) een partij aan ons gebonden voor het leveren van nieuwe speeltoestellen. Bij de aanbesteding vormden aspecten als gebruik van duurzaam en circulair materiaal en materieel en Social Return belangrijke kaders voor de beoordeling. Renovatie van bestaande speelterreinen vindt, op basis van het beheerplan spelen, over de hele gemeente plaats. Daarbij volgen wij een participatief proces waarbij bewoners binnen bepaalde kaders een keuze maken voor de soort speeltoestellen die geplaatst worden en de inrichting van de speelplek. Bij grote revitaliseringsprojecten wordt de vervanging van speeltoestellen meegenomen. Verder hebben wij in 2023 een onderzoek laten uitvoeren naar de mate van toegankelijkheid en inclusiviteit van onze speelplekken. De uitkomsten van dit onderzoek betrekken wij bij nieuwe renovaties van speelplekken en het rapport vormt de input voor de nog op te stellen Nota Spelen.

5.6.7 Wij bevorderen de toegankelijkheid van de openbare ruimte

2023-2026

Het is belangrijk dat iedereen van de openbare ruimte gebruik kan maken en dat deze voor iedereen (ook voor mensen met een beperking) toegankelijk is. Bij de reguliere schouwen van de openbare ruimte wordt toegankelijkheid een vast onderdeel. In nieuwe projecten besteden wij standaard aandacht aan de toegankelijkheid.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Bij nieuwe aanleg, vervanging of groot onderhoud van de openbare ruimte kijken wij standaard naar verbetering van de bereikbaarheid van objecten en routes voor alle doelgroepen. Voorbeelden hiervan zijn het standaard verlagen van de trottoirbanden bij de hoeken van straten en de aanleg van ribbelstroken bij openbaar vervoervoorzieningen. Recent hebben wij in park Rosorum samen met de visvereniging HSV de Breuly de toegankelijkheid voor vismogelijkheden verbeterd voor mensen die minder mobiel zijn.
In de 2e helft 2023 starten we met overleg met gebruikersgroepen en dorpsraden. We brengen aandachtsgebieden in beeld waar de toegankelijkheid van de openbare ruimte onvoldoende is. Aan de hand hiervan stellen we eind 2023 een actieplan op.
In 2023 hebben wij een onderzoek laten uitvoeren naar de toegankelijkheid en inclusiviteit  van onze speelplekken. De resultaten van dit onderzoek vormen de input voor de geplande vervanging van speeltoestellen en voor het mede bepalen van beleidskaders in de nog op te stellen Nota Spelen.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2023

Vennootschap

Leisurelands B.V.

Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.  
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.

0

Ataro B.V.

Ataro B.V. heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.

3.256

Verplichte beleidsindicatoren (BBV)

Beleidsindicatoren

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting 2023

Realisatie
2023

Verschil

Niet sporters (%)

2022

46,80

53,70

49,50

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27