Sport, cultuur en recreatie

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

1.355

2.455

3.196

740

Lasten

11.619

12.986

12.989

-4

Resultaat voor bestemming

-10.264

-10.531

-9.794

737

Mutaties reserves

Baten

870

1.759

1.346

-413

Lasten

172

1.000

1.000

-1

Totaal mutaties reserves

699

759

345

-414

Resultaat na bestemming

-9.565

-9.772

-9.448

323

Verschillenanalyse

5.

Sport, cultuur en recreatie

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
Het incidentele beschikbare budget van € 25.000 voor de procesbegeleiding m.b.t. de uitwerking van de vernieuwing van accommodaties (organisatie/locatiekeuze/planvorming) is niet volledig ingezet. Dit betreft extra begeleiding van in 2024 uit te werken scenario’s voor herinrichting sportpark Hengelder waardoor de resterende middelen in 2024 nog nodig zijn. In de 1e voortgangsrapportage 2024 is hiervoor een voorstel gedaan.

Lasten

23.000

V

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering (specifieke uitkeringen)
Betreft bijdrage van het Rijk (specifieke uitkering) 'noodfonds energie amateursportverenigingen' (SPUK-NEAS). Deze is doorbetaald aan diverse maatschappelijke organisaties (stichtingen/verenigingen; nadeel afgerond € 115.000). Daarnaast is een deel van de specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed) ingezet voor dit onderdeel/taakveld (nadeel € 105.000). De geraamde bijdrage van de provincie uit het zgn. 'Gelders winterfonds' voor tegemoetkomingen aan maatschappelijke voorzieningen of MKB is niet binnen dit programma ingezet (voordeel € 55.000). Per saldo bedraagt het nadeel € 165.000. Zie ook toelichting voordeel vermeld onder baten bij dit taakveld.

Lasten

-165.000

N

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering (specifieke uitkeringen)
De hogere bijdrage van het Rijk wordt veroorzaakt door de specifieke uitkering 'noodfonds energie amateursportverenigingen' (SPUK-NEAS). Hiervoor is een bedrag ontvangen van afgerond € 115.000 (voordeel) en doorbetaald. Daarnaast ontvangen we m.i.v. 2023 van het Rijk een specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed). De totale uitkering bedraagt ruim € 886.000 en is verdeeld over 15 onderdelen en diverse taakvelden binnen programma's 5, 6 en 7 (Sport, cultuur en recreatie/Sociaal domein/Volksgezondheid en milieu). De totale werkelijke lasten voor dit onderdeel/taakveld worden gedekt door het daarvoor beschikbare deel van de SPUK Breed (zijnde € 105.000 voordeel). De geraamde bijdrage van de provincie uit het zgn. 'Gelders winterfonds' voor tegemoetkomingen aan maatschappelijke voorzieningen of MKB is verantwoord binnen programma 6 'Sociaal domein' (nadeel op dit programma € 55.000). Per saldo bedraagt het voordeel € 165.000. Zie ook toelichting nadeel vermeld onder lasten bij dit taakveld.

Baten

165.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf DVO (dienstverleningsovereenkomst)
Betreft hogere bijdrage waarbij rekening is gehouden met de werkelijke indexering voor het jaar 2023 voor de dienstverlening o.b.v. de afspraken vastgelegd in de DVO (dienstverleningsovereenkomst met Ataro BV).

Lasten

-136.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf (exploitatie)
De overschrijding heeft betrekking op de de kosten van de overdracht van het beheer van sportzaal De Bem aan Ataro BV (nadeel € 34.000). Hiermee zijn alle gemeentelijke accommodaties ondergebracht in de DVO tussen gemeente en Ataro BV.

Lasten

-34.000

N

S

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf gebouwen
De exploitatielasten van de gemeentelijke sportaccommodaties zijn beduidend hoger dan geraamd. Met name als gevolg van de hoge energielasten en hogere gemeentelijke onroerendezaakbelasting (OZB).

Lasten

-150.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
Het voordeel van € 25.000 heeft betrekking op een nabetaling van de definitieve afrekening over het jaar 2022 van de gerealiseerde omzet van de verhuur van sportaccommodaties.

Baten

25.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf gebouwen
Van het Rijk is een specifieke uitkering voor de hogere energielasten van openbare zwembaden MEOZ ('Meerkosten Energie Openbare Zwembaden') ontvangen. De specifieke uitkering (voordeel € 518.000) is voor dekking van de hogere energielasten 2022 en 2023.

Baten

518.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Zwembad de Boskuul
Van het Rijk ontvangen is voor de hogere energielasten van openbare zwembaden een specifieke uitkering MEOZ ('Meerkosten Energie Openbare Zwembaden') ontvangen. De specifieke uitkering is doorbetaald aan de exploitant van zwembad de Boskuul. Zie ook toelichting onder 'Baten sportaccommodaties'. Nadeel hogere lasten € 161.000.

Lasten

-161.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Zwembad de Boskuul
Het Rijk heeft voor de hogere energielasten van openbare zwembaden een specifieke uitkering MEOZ ('Meerkosten Energie Openbare Zwembaden') beschikbaar gesteld (voordeel € 161.000). De specifieke uitkering is doorbetaald aan de exploitant van zwembad de Boskuul. Zie ook toelichting onder 'lasten sportaccommodaties'.

Baten

161.000

V

I

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Culturele organisaties
Het beschikbare subsidie aan Kunstwerk! is niet volledig ingezet. Voor de muziekschool, theater en volksuniversiteit is een lager subsidie verleend (voordeel € 33.000). Daarnaast is een lager subsidie verleend (voordeel € 29.000) aan de bibliotheek. Totaal voordeel bedraagt € 62.000. De verleende subsidies is conform aanvraag.

Lasten

62.000

V

I

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Culturele organisaties (Volksuniversiteit)
Betreft bezuinigingstaakstelling subsidie volwasseneneducatie (voormalige Volksuniversiteit). In de raming is vanwege de fasering/uitstel van de taakstelling abusievelijk het budget frictiekosten dubbel geraamd (voordeel € 45.000).

Lasten

45.000

V

I

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Kunst en cultuur
Incidenteel is voor de aanschaf en implementatie van een applicatie t.b.v. subsidies een bedrag beschikbaar gesteld van € 65.000 en € 25.000 (licentie- en beheerskosten). Het deel voor de aanschaf van een applicatie is niet ingezet omdat gebruik gemaakt is van een bestaande applicatie. Voordeel € 28.000

Lasten

28.000

V

I

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Kunst en cultuur
De provincie Gelderland heeft subsidie ('Gelders winterfonds') verstrekt om de hogere energiekosten van maatschappelijke voorzieningen of het MKB te kunnen compenseren. De geraamde bijdrage van de provincie uit het zgn. 'Gelders winterfonds' voor tegemoetkomingen aan maatschappelijke voorzieningen of MKB is verantwoord binnen programma 6 'Sociaal domein' (voordeel op dit programma € 56.000; zie ook toelichting onder baten 6.3 Inkomensregelingen - Minimabeleid energietoeslagen stichtingen/verenigingen/dorpshuizen). Tegenover deze lagere lasten staat voor hetzelfde bedrag een nadeel onder baten op dit programma omdat de bijdrage van de provincie eveneens is verantwoord onder programma 6 'Sociaal domein'.

Lasten

56.000

V

I

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Kunst en cultuur
Verwezen wordt naar de hiervoor vermelde toelichting onder lasten bij dit taakveld.

Baten

-56.000

N

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Herstelplan
Voor dit programma zijn uitgaven geraamd voor maatregelen op basis van het corona herstelplan. Uiteindelijk is voor deze maatregelen € 49.000 minder uitgegeven, waardoor ook minder uit de bestemmingsreserve onttrokken hoeft te worden. De maatregelen voor programma 5 hebben betrekking op de maatregelen voor voorzieningen langs routes en toeristische informatievoorziening.

Lasten

49.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Openbaar groen
Binnen openbaar groen is in 2023 een voordeel ontstaan van € 187.000. Dit heeft diverse oorzaken. Bij de aanbesteding van de drie integrale onderhoudsbestekken is per abuis de aanneemsom over 2 jaren gelijk verdeeld over 2023 en 2024 terwijl de looptijd In 2023 maar 37 weken was in plaats van 52 weken. Hierdoor is er budget overgebleven (€ 168.000) dat nodig is voor 2024. Daarnaast wordt het voordeel deels veroorzaakt doordat het snoeien van bomen gestart in het vierde kwartaal van 2023 nog doorloopt in 2024 (€ 53.000). Tevens is er een voordeel ontstaan door het niet volledig benutten van het budget voor het inhalen van de onderhoudswerkzaamheden die betrekking hebben op renovatie onderhoud groen (€ 364.000). Deze lasten zijn, zoals u kunt zien bij de toelichting op de onttrekkingen reserves, lager uitgevallen. Tot slot is minder tijd besteed aan de bestrijding van invasieve plant- en diersoorten wat ook een voordeel (€ 30.000) oplevert.
Daarnaast kunnen we de volgende nadelen noemen. Door het groeizame weer zijn er meer bermen gemaaid, ook vanuit oogpunt van veiligheid (€ 45.000). Heeft het verwerken groenafval door het groeizame weer (veel onkruid, nat gras en blad) extra lasten met zich meegebracht (€ 33.000) en is extra materieel (€ 63.000) en mankracht (€ 284.000) ingehuurd.

Lasten

187.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Openbaar groen
Het leveren van de dienst tuinonderhoud als gemeente aan particulieren voor groen dat overloopt van gemeentelijk eigendom naar particulier eigendom neemt af. Dit levert € 37.000 minder baten op.

Baten

-37.000

N

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Recreatie en toerisme
In de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft de raad ermee ingestemd om het totale bedrag dat wordt ontvangen voor toeristenbelasting, in te zetten voor het uitvoeren van het beleidskader vrijetijdseconomie. Pas begin 2023 konden we starten met het invullen van de uitgebreidere uitvoeringsagenda. Daarnaast lopen diverse projecten vertraging op omdat met veel partijen overleg gepleegd moet worden. Dit kost veel tijd waardoor de planning uitloopt.  We hebben daarom al eerder in 2023 voor 2023 eenmalig € 100.000 en voor 2024 eenmalig € 60.000 laten vrijvallen. Uiteindelijk is bij de jaarrekening het voordeel bij de lasten € 146.000.

Lasten

146.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Toeristische infrastructuur-klompenpaden
In 2023 is het klompenpad Pannerdense Waard gerealiseerd waardoor het project "uitvoering landschapsbeleid Rijnwaarden" is afgerond. Voor wat betreft het project "klompenpad Giesbeek" vindt overleg plaats met het Waterschap over de aanleg van een wandelbrug. De verwachting is dat de brug in 2024 wordt aangelegd. Voor de aanleg van het klompenpad kids Giesbeek lopen gesprekken met Rijkswaterstaat voor goedkeuring van aanleggen speelaanleidingen op hun grondgebied. Streven was afronding in 2023 maar door externe afhankelijkheid is een verlenging nodig geweest. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 56.000.

Lasten

56.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Toeristische infrastructuur-klompenpaden
In 2023 is € 35.000 uitgegeven. Het restant van de ontvangen subsidiebedragen moet worden overgeheveld naar 2024. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel in 2023 van € 56.000.

Baten

-56.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Herstelplan
Voor dit programma zijn uitgaven geraamd voor maatregelen op basis van het corona herstelplan. Uiteindelijk is voor deze maatregelen € 49.000 minder uitgegeven, waardoor ook minder uit de bestemmingsreserve onttrokken hoeft te worden. De maatregelen voor programma 5 hebben betrekking op de maatregelen voorzieningen langs routes en toeristische informatievoorziening.

Baten

-49.000

N

I

0.10 Onttrekking reserves- Achterstand groen
Op begrotingsbasis is rekening gehouden met een onttrekking uit de reserve achterstand groen van € 634.000. De werkelijke onttrekking is € 270.000. Bij de onttrekkingen een nadeel van € 364.000.

Baten

-364.000

N

I

Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

10.000

V

I

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27