Riolering en water
Beleid
In samenwerking met drie Liemerse gemeenten en waterschap Rijn en IJssel wordt het “Watertakenplan de Liemers” (WTP) opgesteld. Het WTP heeft een planperiode van vijf jaar. Het watertakenplan is een praktische vertaling van onze visie op de waterketen en klimaatadaptatie naar beleid en maatregelen. In het nieuwe watertakenplan de Liemers 2022 – 2026 krijgt het beleid t.a.v. klimaatadaptatie met de bijbehorende begroting extra aandacht. Zowel gemeenten als waterschap ondersteunen hierbij de gekozen strategie, maar behouden hierbij ieder hun eigen wettelijke taken en verantwoordelijkheden, waarbij iedere organisatie een eigen individuele vastgestelde financiële bijlage heeft. Aanvullend op de bestaande beleidsstukken is door de vier organisaties in dit Watertakenplan gekeken naar een gezamenlijke strategie ten aanzien van interacties binnen de waterketen en klimaatadaptatie. Specifiek voor het gebied De Liemers vormt dit watertakenplan op onderstaande vier thema’s een verbijzondering van algemeen beleid. De thema’s zijn: |
---|
Beleidskaders
|
---|
Kwaliteitsnormen
De gemeente draagt zorg voor de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater vermengd met bedrijfsafvalwater, afvloeiend hemelwater, grondwater of ander water. De ontvangst en zuivering van het door de gemeente ingezamelde (stedelijke) afvalwater is de taak van het waterschap. Daarnaast draagt het waterschap zorg voor de waterhuishouding. Deze zorgplichten dienen in onderlinge samenwerking tussen de Liemerse gemeenten en het waterschap goed te worden uitgevoerd. Informatie hierover is beschreven in het rapport “watertakenplan de Liemers 2022-2026”. |
---|
Onderhoud
Waterschap en gemeenten dragen zorg voor de instandhouding van de afvalwaterketen en het watersysteem zodanig dat voorzieningen goed blijven functioneren en geen gevaar optreden voor de volksgezondheid, het milieu of voor de leefomgeving. Jaarlijks zijn hiervoor activiteiten gepland zoals het vervangen en renoveren van objecten, uitvoeren van onderzoek, planvorming en beleid en zorg dragen voor het beheer en onderhoud. Deze werkzaamheden zijn meestal periodiek en/of cyclisch van aard. |
---|
Ontwikkelingen
De problematiek inzake woningverzakkingen als gevolg van onder meer klimaatverandering (langdurige droogte) met name in de kern Zevenaar is nog actueel. Woningen die gebouwd zijn voor 1976 en op stroken zijn gefundeerd, hebben kans op verzakkingen. Er is een comité opgericht binnen de gemeente Zevenaar, in nauwe samenwerking met Waterschap Rijn en IJssel en gemeenten Duiven en Westervoort. Doel hiervan is om te bekijken in hoeverre de overheden de gedupeerden bij kunnen staan en via klimaatadaptieve maatregelen het risico van verdroging kunnen verminderen. |
---|
Financiën
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | begroot | realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Beheersystemen en IT | 41 | 46 | -6 |
Doorbelastingen | 1.174 | 1.191 | -17 |
Dotatie voorziening | 394 | 293 | 101 |
Onderhoud en reparaties | 548 | 842 | -293 |
Onderzoeken | 140 | 122 | 18 |
Overige lasten | 559 | 576 | -17 |
Totaal | 2.857 | 3.070 | -213 |
In 2023 hebben we een negatief resultaat behaald binnen riolering. Dit saldo is deels onttrokken aan de reserve riool. De restant verschillen zijn onttrokken aan de voorziening riool. Dit verklaard het voordeel op de dotatie voorziening.
Het negatieve saldo wordt met name veroorzaakt door hogere lasten dan begroot op onderhoud en reparaties mede als gevolg van diverse calamiteiten. Deze verschillen zijn nader toegelicht in de verschilverklaring van programma 7.