Wegen en bruggen
Beleid
Vanwege de grote raakvlakken tussen riolering en onderhoud wegen worden projecten integraal aangepakt. |
---|
Beleidskaders
|
---|
Kwaliteitsnormen
Openbare wegen en civiele kunstwerken zijn een onderdeel van de openbare ruimte. In het IBOR heeft de raad het gewenste technische onderhoudsniveau van de openbare ruimte vastgesteld. Het IBOR geeft inzicht in de noodzakelijke omvang van de onderhoudsbudgetten. In de beheerplannen gaan wij specifiek in op de onderdelen van de openbare ruimte, zoals wegen en civiele kunstwerken. Daarbij houden we rekening met het vastgestelde onderhoudsniveau, geplande renovaties en de areaalvergrotingen van de afgelopen en toekomstige jaren. Daarnaast zijn wij bezig met het actualiseren van het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) waarin kwaliteitsnormen zijn opgenomen ten aanzien van de inrichting van de openbare ruimte. |
---|
Onderhoud
Het klein onderhoud van de wegen en civiele kunstwerken wordt deels in eigen beheer uitgevoerd. Ook is een deel van het onderhoud uitbesteed aan derden. Voor de uitvoering van het onderhoud zijn bestekken gemaakt. In 2023 hebben wij het raambestek asfalt opnieuw aanbesteed. In deze aanbestedingen zijn ook duurzaamheidscriteria opgenomen. Uit de inspectie uitgevoerd in 2022 is gebleken dat bij meerdere kunstwerken sprake is van achterstallig onderhoud. In 2023 hebben wij daarom extra onderhoud verricht. In 2024 gaan we een aantal kunstwerken ingrijpend renoveren en soms vervangen (o.a. vissteigers). |
---|
Ontwikkelingen
In de planning en uitvoering van revitaliseringsprojecten openbare ruimte (waaronder wegen) houden wij rekening met nieuwe ontwikkeling zoals de komende energietransitie. Dit betekent dat wij in elk (revitaliserings)plan voorwaarden scheppen om de energietransitie in de toekomst mogelijk te maken, zoals het aanleggen van een warmtenet in de kern Zevenaar en een elektranet in de hele gemeente Zevenaar. We zijn in overleg met Liander over de posities van de trafostations in de dorpen in verband met de noodzakelijke uitbreiding van het netwerk. Ook Vitens onze waterleverancier loopt tegen de grenzen aan van hun eigen capaciteit om iedere huishouden van water te voorzien. Ook zij gaan ingrijpende investeringen doen om de capaciteit op orde te brengen voor de komende 40 jaar. Dit betekent in de praktijk dat de komende jaren veel grondroeringen plaats gaan vinden. Eén op de drie wegen krijgt te maken met het (ver-)leggen van nieuwe netwerkkabels of leidingen in de grond. |
---|
Financiën
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | begroot | realisatie 2023 | Verschil |
---|---|---|---|
Doorbelastingen | 1.020 | 1.036 | -16 |
Dotatie voorziening | 2.037 | 2.070 | -33 |
Leveringen diensten en goederen | 239 | 258 | -19 |
Overige lasten | 260 | 243 | 17 |
Totaal | 3.556 | 3.607 | -51 |
Er is een nadeel behaald op wegen en bruggen van € 51.000. De oorzaak zit met name in de hogere dotatie aan de voorziening. Dit wordt veroorzaakt door de bijdrages die nutsbedrijven leveren voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen.