Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen en bruggen

Beleid

Vanwege de grote raakvlakken tussen riolering en onderhoud wegen worden projecten integraal aangepakt.
Voor de gemeente Zevenaar is het van belang alle beheerdata over de gemeentelijke kapitaalgoederen (groen, wegen, riolering e.d.) op orde te hebben. Deze beheerdata zijn essentieel om als sturingsmiddel te gebruiken bij het nemen van (strategische) beslissingen over het beheren van de openbare ruimte.
Op basis van de geactualiseerde beheerdata hebben wij een nieuw integraal beleidsplan openbare ruimte (IBOR) opgesteld inclusief consequenties die samenhangen met complexe opgaven als bijvoorbeeld klimaatadaptatie. Tegelijkertijd hebben we de onderhoudsplannen voor wegen en civiele kunstwerken uitgewerkt. De komende jaren gaan we deze plannen uitvoeren.

Verder willen wij de hoeveelheid teerhoudend asfalt verminderen omdat dit milieuvervuilend is. Het eerste grote project waarbij wij dit concreet hebben uitgevoerd, is Angerlo. Bij dit project hebben wij het asfalt daar waar nodig gereinigd en door klinkers vervangen. De ervaringen bij Angerlo zijn positief wat betreft hergebruik van vrijgekomen materialen. In Angerlo hergebruiken wij bijna alle vrijkomende materialen in ons nieuwe plan. Deze aanpak gaan wij nu ook toepassen bij toekomstige revitaliseringsprojecten (o.a Lobith en Schrijvershoek/Bloemenkamp). Ook bij regulier beheer en onderhoud streven wij naar een zo hoog mogelijk percentage hergebruik.

Beleidskaders

  • Integraal beleidsplan openbare ruimte (2022)
  • Beheerplan Wegen en kunstwerken (2022)
  • Beheerplan Straatmeubilair (2022)

Kwaliteitsnormen

Openbare wegen en civiele kunstwerken zijn een onderdeel van de openbare ruimte. In het IBOR heeft de raad het gewenste technische onderhoudsniveau van de openbare ruimte vastgesteld. Het IBOR geeft inzicht in de noodzakelijke omvang van de onderhoudsbudgetten. In de beheerplannen gaan wij specifiek in op de onderdelen van de openbare ruimte, zoals wegen en civiele kunstwerken. Daarbij houden we rekening met het vastgestelde onderhoudsniveau, geplande renovaties en de areaalvergrotingen van de afgelopen en toekomstige jaren. Daarnaast zijn wij bezig met het actualiseren van het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) waarin kwaliteitsnormen zijn opgenomen ten aanzien van de inrichting van de openbare ruimte.

Onderhoud

Het klein onderhoud van de wegen en civiele kunstwerken wordt deels in eigen beheer uitgevoerd. Ook is een deel van het onderhoud uitbesteed aan derden. Voor de uitvoering van het onderhoud zijn bestekken gemaakt. In 2023 hebben wij het raambestek asfalt opnieuw aanbesteed. In deze aanbestedingen zijn ook duurzaamheidscriteria opgenomen.  
Grootschalig onderhoud pakken we zoveel mogelijk integraal op om zo een efficiëntieslag te maken. Vervangingen geschieden eveneens integraal en gebiedsgewijs. Zo hebben wij in 2023 de revitalisering van Angerlo nagenoeg afgerond.

Uit de inspectie uitgevoerd in 2022 is gebleken dat bij meerdere kunstwerken sprake is van achterstallig onderhoud. In 2023 hebben wij daarom extra onderhoud verricht. In 2024 gaan we een aantal kunstwerken ingrijpend renoveren en soms vervangen (o.a. vissteigers).

Ontwikkelingen

In de planning en uitvoering van revitaliseringsprojecten openbare ruimte (waaronder wegen) houden wij rekening met nieuwe ontwikkeling zoals de komende energietransitie. Dit betekent dat wij in elk (revitaliserings)plan voorwaarden scheppen om de energietransitie in de toekomst mogelijk te maken, zoals het aanleggen van een warmtenet in de kern Zevenaar en een elektranet in de hele gemeente Zevenaar. We zijn in overleg met Liander over de posities van de trafostations in de dorpen in verband met de noodzakelijke uitbreiding van het netwerk. Ook Vitens onze waterleverancier loopt tegen de grenzen aan van hun eigen capaciteit om iedere huishouden van water te voorzien. Ook zij gaan ingrijpende investeringen doen om de capaciteit op orde te brengen voor de komende 40 jaar. Dit betekent in de praktijk dat de komende jaren veel grondroeringen plaats gaan vinden. Eén op de drie wegen krijgt te maken met het (ver-)leggen van nieuwe netwerkkabels of leidingen in de grond.

Financiën

Onderdeel (bedragen x €  1.000)

begroot
2023

realisatie 2023

Verschil

Doorbelastingen

1.020

1.036

-16

Dotatie voorziening

2.037

2.070

-33

Leveringen diensten en goederen

239

258

-19

Overige lasten

260

243

17

Totaal

3.556

3.607

-51

Er is een nadeel behaald op wegen en bruggen van € 51.000. De oorzaak zit met name in de hogere dotatie aan de voorziening. Dit wordt veroorzaakt door de bijdrages die nutsbedrijven leveren voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27