Volksgezondheid en duurzaamheid

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

9.449

10.599

10.073

-526

Lasten

12.528

13.119

12.011

1.108

Resultaat voor bestemming

-3.079

-2.520

-1.938

583

Mutaties reserves

Baten

627

552

426

-126

Lasten

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

627

552

426

-126

Resultaat na bestemming

-2.452

-1.968

-1.511

457

Verschillenanalyse

7.

Volksgezondheid en milieu

7.1 Volksgezondheid en milieu - Jeugdgezondheidszorg
Diverse kosten voor de jeugdgezondheidszorg zijn bekostigd uit de middelen van de specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed, voordeel € 19.000). Daarnaast zijn de kosten van de JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) volledig bekostigd uit de middelen van de specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed / voordeel € 48.000). Totaal voordeel bedraagt € 67.000.

Lasten

67.000

V

I

7.1 Volksgezondheid en milieu - Jeugdgezondheidszorg (Bijdrage gemeenschappelijke regeling VGGM)
In 2023 is de subsidie aan de VGGM voor het deel lokaal maatwerk jeugdgezondheidszorg over 2022 lager vastgesteld en afgerekend. Corona speelde toen nog een rol en daarom werden er minder ondersteuningstrajecten voor ouders ingezet dan voorzien (voordeel € 17.000). Daarnaast zijn diverse onderdelen (voordeel € 33.000) van het lokale maatwerk van de VGGM bekostigd uit de specifieke uitkering voor het onderwijsachterstandenbeleid en de specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (SPUK Breed). Totaal voordeel € 50.000.

Lasten

50.000

V

I

7.1 Volksgezondheid en milieu - Jeugdgezondheidszorg (SPUK Breed)
M.i.v. 2023 ontvangen we van het Rijk een specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed). De totale uitkering bedraagt ruim € 886.000 en is verdeeld over 15 onderdelen en diverse taakvelden binnen programma's 5, 6 en 7 (Sport, cultuur en recreatie/Sociaal domein/Volksgezondheid en milieu). De totale werkelijke lasten voor dit onderdeel/taakveld zijn aan het eind van het jaar bekend en bedragen afgerond € 37.000 (nadeel). Tegenover de werkelijke lasten wordt het daarvoor beschikbare deel van de SPUK Breed ingezet als dekking (zie ook toelichting voordeel onder baten bij dit taakveld).

Lasten

-37.000

N

I

7.1 Volksgezondheid en milieu - Volksgezondheid (SPUK Breed)
M.i.v. 2023 ontvangen we van het Rijk een specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed). De totale uitkering bedraagt ruim € 886.000 en is verdeeld over 15 onderdelen en diverse taakvelden binnen programma's 5, 6 en 7 (Sport, cultuur en recreatie/Sociaal domein/Volksgezondheid en milieu). De totale werkelijke lasten voor dit onderdeel/taakveld zijn aan het eind van het jaar bekend en bedragen € 176.000 (nadeel). Tegenover de werkelijke lasten wordt het daarvoor beschikbare deel van de SPUK Breed ingezet als dekking (zie ook toelichting voordeel onder baten bij dit taakveld).

Lasten

-176.000

N

I

7.1 Volksgezondheid en milieu - Jeugdgezondheidszorg (SPUK Breed)
M.i.v. 2023 ontvangen we van het Rijk een specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed). De totale uitkering bedraagt ruim € 886.000 en is verdeeld over 15 onderdelen en diverse taakvelden binnen programma's 5, 6 en 7 (Sport, cultuur en recreatie/Sociaal domein/Volksgezondheid en milieu). De totale werkelijke lasten voor dit onderdeel/taakveld zijn aan het eind van het jaar bekend en bedragen € 36.960. Tegenover de werkelijke lasten wordt het daarvoor beschikbare deel van de SPUK Breed ingezet als dekking (Voordeel afgerond € 37.000 / zie ook toelichting voordeel onder lasten bij dit taakveld).

Baten

37.000

V

I

7.1 Volksgezondheid en milieu - Volksgezondheid (SPUK Breed)
M.i.v. 2023 ontvangen we van het Rijk een specifieke uitkering 'versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026' (zgn. SPUK Breed). De totale uitkering bedraagt ruim € 886.000 en is verdeeld over 15 onderdelen en diverse taakvelden binnen programma's 5, 6 en 7 (Sport, cultuur en recreatie/Sociaal domein/Volksgezondheid en milieu). De totale werkelijke lasten voor dit onderdeel/taakveld worden gedekt door het daarvoor beschikbare deel van de SPUK Breed (zijnde € 176.000 voordeel).

Baten

176.000

V

I

7.2 Riolering - Klimaatregelingen
De vacature voor beleidsmedewerker klimaatadaptatie en biodiversiteit is in november 2023 ingevuld en derhalve is het budget grotendeels niet besteed. Hierdoor zijn de lasten lager dan begroot.

Lasten

69.000

V

I

7.2 Riolering - Onderhoud en reparaties (vrijverval en mechnische riolering)
In 2023 hebben we een aantal calamiteiten gehad (afgebroken PVC buizen), waaronder de Zwanenwaay in Babberich, Koestraat in Lathum en Heilige Huisjes in Zevenaar. Hiervoor en in verband met ziekte is extra capaciteit ingehuurd. Daarnaast is in 2023 sprake geweest van de huur van een kolkenzuiger in verband met noodzakelijk onderhoud en reparaties.   

Lasten

-384.000

N

I

7.2 Riolering - Voorziening
Het resultaat binnen het product riool is negatief. Omdat riolering een gesloten systeem betreft hebben we het nadeel (€ 111.000) uit de voorziening gehaald.

Lasten

111.000

V

I

7.2 Riolering - Rioolheffing
Ten opzichte van de raming zien we een voordeel van € 461.000. Als gevolg van lagere kosten onder meer bij beheer riolering is gedurende het jaar de raming van de opbrengsten rioolheffing naar beneden bijgesteld. Dit is achteraf niet juist en hadden we moeten verrekenen met de reserve. De opgehaalde bedragen bij de belastingplichtingen zijn correct. Echter ten opzichte van de begroting verklaren wij een financieel-administratief verschil van € 461.000 voordelig.

Baten

461.000

V

I

7.3 Afval - Afvalinzameling
De kosten voor afvalinzameling zijn € 255.000 hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de extra bijdrage die de RDL aan de gemeente vraagt mede als gevolg van het aanbiedstation (€ 160.000) en de toegenomen inzamelkosten (€ 126.000). De inzamelkosten zijn hoger omdat in loonschalen, waar de medewerkers van RDL onder vallen, de loonstijging procentueel hoger dan gemiddeld is geweest.
Bij het aanbiedstation was de hoeveelheid gebracht afval meer dan 30% lager dan geraamd en als gevolg daarvan waren er ook minder inkomsten. Het aanbod daalde al enige tijd en is versterkt door de nieuwe tariefstructuur van het nieuwe aanbiedstation. Puin is bijvoorbeeld veel duurder geworden.  
Daarnaast zijn er ook kosten die lager zijn dan begroot (€ 31.000). Deze hebben met name betrekking op de kosten voor restafval huishoudelijk en PMD.

Lasten

-255.000

N

S

7.3 Afval - Afvalstoffenheffing
Ten opzichte van de raming zien we een voordeel van € 182.000. Als gevolg van lagere kosten onder meer bij afvalinzameling is gedurende het jaar de raming van de opbrengsten afvalstoffenheffing naar beneden bijgesteld. Dit is achteraf niet juist en hadden we moeten verrekenen met de reserve. De opgehaalde bedragen bij de belastingplichtingen zijn correct. Echter ten opzichte van de begroting verklaren wij een financieel-administratief verschil van € 182.000 voordelig.

Baten

182.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Aanpak energiearmoede
Door het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak energiearmoede. Deze middelen kunnen tot en met 2025 ingezet worden. Eind 2022 is hiervoor het plan van aanpak opgesteld. In 2023 zijn we begonnen met de uitvoering door inzet van energiefixers waarvan de kosten nog uit een ander project gefinancierd konden worden. De witgoedregeling is nog niet ingevoerd. Een voorstel hiervoor is in de maak en de regeling zal in 2024 en 2025 worden uitgerold. Tenslotte was het isolatieprogramma Zevenaar in 2023 nog in ontwikkeling waardoor in 2023 niet gestart is met de uitvoering. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 789.000.

Lasten

789.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Duurzaamheidsbeleid
In het uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2023-2025 was een bedrag van € 208.000 opgenomen voor 2023. De realisatie was € 41.000. De redenen hiervoor zijn divers. Zo was onvoldoende capaciteit beschikbaar voor de uitrol "Energieneutraal eigen organisatie: van afval naar grondstof". Voor "Energieneutraal samenleving: ondersteuning initiatieven samenleving" is er een ronde geweest van Zevenaar Doet, maar hier zijn (maar) twee duurzame initiatieven aangemeld. Voor "Energieneutraal samenleving: stimuleren energiebesparende maatregelen" heeft de voorbereidingsfase meer tijd gekost dan vooraf gedacht waardoor de uitvoering in 2024 van start zal gaan. Tenslotte "Wijk van de toekomst: aardgasvrij Angerlo": vanwege onvoldoende goede mogelijkheden om Angerlo via een collectieve oplossing aardgasvrij te maken, is besloten om de volgende fase van het project uit te stellen. Dekking van de lasten vindt plaats uit de bestemmingsreserve duurzaamheid. Per saldo zijn de onttrekkingen uit de reserve en de lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 167.000.

Lasten

167.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Energietransitie
Er zijn in 2023 minder aanvragen voor duurzame initiatieven ingediend. Daarnaast zijn er in 2023 geen kosten geweest voor de monitoring CO2 prestatieladder. Een voordeel bij de lasten van € 43.000.

Lasten

43.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid
Door het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor het vergroten van de capaciteit voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid met als doel het behalen van de doelstellingen van de Klimaatwet. Vanwege gebrek aan capaciteit kon hier in 2023 onvoldoende uitvoering aan worden gegeven. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 577.000.

Lasten

577.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Uitvoering en toezicht
Jaarlijks is, binnen de GR ODRA, een bedrag beschikbaar voor het aandeel "Vraaggestuurd advieswerk". Doordat er in 2023 meer handhaving is uitgevoerd zijn er extra werkzaamheden uitgevoerd binnen het programma “handhaving” (zie 8.3 omgevingsvergunningen en toezicht). Daarnaast heeft de ODRA extra advieswerkzaamheden uitgevoerd bij ruimtelijke projecten en aanvragen omgevingsvergunningen. Er is in 2023 uiteindelijk 113 procent van het vastgestelde werkprogramma uitgevoerd. Dit heeft bij het taakveld milieubeheer geleid tot een nadeel van € 60.000.

Lasten

-60.000

N

I

7.4 Milieubeheer - Warmtenet Zevenaar fase 4
Vanwege de landelijke ontwikkelingen op het gebied van het publieke aandeel bij warmtenetten zijn de onderhandelingen met het warmtebedrijf (Vattenfall) on-hold gezet. Voor het warmtenet stad Zevenaar zijn we een alternatief aan het onderzoeken. Een deel van het budget is in de tweede voortgangsrapportage 2023 doorgeschoven naar 2024. Uiteindelijk is in 2023 nog minder besteed dan eerder verwacht. Bij de lasten een voordeel van € 62.000.

Lasten

62.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Aanpak energiearmoede
De uitvoering van de aanpak energiearmoede wordt gedekt door een SPUK-uitkering. De resterende middelen worden overgeheveld naar 2024. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 789.000.

Baten

-789.000

N

I

7.4 Milieubeheer - Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid
De uitvoering van de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid wordt gedekt door een SPUK-uitkering. De resterende middelen worden overgeheveld naar 2024. Per saldo zijn de baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 577.000.

Baten

-577.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Duurzaamheid
Op begrotingsbasis is rekening gehouden met een onttrekking uit de bestemmingsreserve duurzaamheid van € 209.000. De werkelijke onttrekking is € 41.000. Per saldo zijn de lasten en onttrekkingen budgettair neutraal. Bij de onttrekkingen een nadeel van € 167.000.

Baten

-167.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Riolering
Het resultaat binnen het product riolering is negatief. In de raming hebben we rekening gehouden met een onttrekking uit de reserve van € 233.000. De werkelijke onttrekking is € 194.000, hierin is begrepen een extra dotatie voorziening belastingdebiteuren van (€ 13.200). Hierdoor hebben we € 39.000 minder onttrokken uit de reserve riolering, derhlave een nadeel bij de onttrekkingen.

Baten

-39.000

N

I

0.10 Onttrekkingen reserves - Afval
Het resultaat binnen het product afval is negatief. In de raming hebben we rekening gehouden met een onttrekking uit de reserve afval van € 75.000. In werkelijkheid is dit € 163.000. Dit wordt onder meer veroorzaakt door hogere kosten voor afvalverwerking en inzamelkosten (zoals hiervoor toegelicht). Hierdoor hebben we € 87.000 meer onttrokken uit de reserve afval, derhalve een voordeel bij de onttrekkingen.

Baten

87.000

V

I

Programma 7 Volksgezondheid en milieu - Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse kleine verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

Lasten

63.000

V

I

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2024 08:13:05 met de export van 05/28/2024 08:04:27